کدخبر: ۱۱۵۳۷

علائم خرابی اویل پمپ سانتافه

اویل پمپ بخشی جدایی ناپذیر از عملکرد موتور وسیله نقلیه است و اگر از کار بیفتد می تواند آسیب جدی به خودرو وارد کند. وظیفه اصلی اویل پمپ تامین روغن مورد نیاز برای روغن کاری موتور در زمانی که خودرو در حال کار است می باشد. اویل پمپ مقداری فشار ایجاد می کند تا روغن به طور پیوسته در موتور حرکت کند.

علائم خرابی اویل پمپ سانتافه

همانطور که همه ما می دانیم، روغن به اجزای فلزی موتور خودرو کمک می کند تا بدون هیچ آسیب فیزیکی سختی به دلیل اصطکاک بین قطعات فلزی، تعامل داشته باشند. هنگامی که فشار روغن در هیوندای سانتافه کاهش می یابد و روغن به خوبی از طریق موتور پمپ نمی شود، قطعات به اندازه کافی روغن کاری نمی شوند و گرما و اصطکاک افزایش می یابد و منجر به آسیب احتمالی موتور می شود.

اویل پمپ

روغن گرما و اصطکاک را کاهش می دهد و از تماس قطعات با یکدیگر جلوگیری می کند. اویل پمپ؛ روغن موتور را خنک می کند و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند. بنابراین اگر اویل پمپ خراب یا فرسوده ای داشته باشید، به این معنی است که موتور شما خاصیت روغن کاری خود را از دست می دهد و عواقب آن می تواند بسیار جدی باشد. دانستن علائم خرابی اویل پمپ به شما کمک می کند تا قبل از اینکه از کنترل شما خارج شود، مشکلات را تشخیص دهید. 

علائم خرابی پمپ روغن سانتافه

اویل پمپ معمولاً یک پمپ مکانیکی است که توسط میل لنگ هدایت می شود. این قطعه معمولاً در پایین موتور هیوندای سانتافه در جلوی میل لنگ قرار دارد. عمر موتور به عملکرد موثر پمپ روغن بستگی دارد. اگر فشار روغن کم باشد و موتور به درستی روغن کاری نشود، موتور ممکن است بیش از حد گرم شود و آسیب دائمی رخ دهد. تعویض پمپ روغن هیوندای سانتافه به محض تشخیص مشکل بسیار توصیه می شود.

به احتمال زیاد اولین علامت نشانگر چراغ موتور یا روغن روی داشبورد خودرو خواهد بود که به شما هشدار می دهد مشکلی وجود دارد. البته همیشه اینطور نیست و اغلب اوقات راننده متوجه چراغ نمی شود یا آن را نادیده می گیرد. به طور معمول اگر چراغ روغن روشن باشد نشان دهنده کم بودن فشار روغن است. این به طور خودکار نشانه ای نیست که نشان دهد مشکلی در پمپ روغن وجود دارد، زیرا ممکن است نشتی وجود داشته باشد یا موتور شما روغن می سوزاند. مشکل را می توان با چک کردن میله اندازه گیری و اضافه کردن روغن در صورت کم بودن آن حل کرد. 

کاهش فشار روغن

اویل پمپ سانتافه همان چیزی است که فشار روغن را تنظیم می کند. از آنجایی که پمپ روغن وظیفه حفظ فشار مناسب روغن را بر عهده دارد، در صورت بروز هرگونه ناهنجاری مشهود خواهد بود. اویل پمپ روغن را به داخل موتور پمپ کرده و سپس آن را در موتور حرکت می دهد. حال وقتی روغن همراه با فشار مناسب حرکت نمی کند، اصطکاک بین قطعات افزایش می یابد.

اویل پمپ معیوب باعث افت فشار روغن می شود. در این صورت چراغ نشانگر روغن روی داشبورد می آید. همچنین متوجه کاهش قدرت، افزایش دمای موتور و توقف خواهید شد. بنابراین، اگر احساس می‌کنید که موتور سنگین است، قدرت آن کم است و خودرو مکررا از کار می‌افتد، به دلیل کاهش فشار روغن است. و این مطمئنا یکی از علائم خرابی اویل پمپ است. 

افزایش دمای کارکرد موتور

حالا از نکته قبل چیز مهمی یاد گرفتیم. پمپ فشار روغن را تا حدی حفظ می کند که می تواند روغن کاری مناسبی را برای عملکرد موتور و سایر ماشین آلات بدون اصطکاک ایجاد کند.

در غیاب آن فشار مناسب، مطمئناً اصطکاک ایجاد می شود و واضح ترین نتیجه آن تولید گرما است. این یکی از بارزترین علائم خرابی اویل پمپ است. بنابراین، هنگامی که خودرو را کار می کنید، دمای موتور فراتر از حد معمول افزایش می یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، چراغ حرارتی روی داشبورد روشن می شود تا به شما در مورد افزایش غیرعادی دمای کارکرد موتور هشدار دهد.

اگر این موضوع کنترل نشود، می‌تواند منجر به آسیب‌های عظیم به موتور و همچنین سایر قطعات، همراه با خرابی احتمالی خودرو در جاده (در شرایط سخت) شود. پرداختن به موقع به این موضوع یکی از راه های مهم صرفه جویی در هزینه تعمیرات خودرو است.

ایجاد سر و صدا

برخلاف سایر علائم، این ممکن است نادرترین علائم باشد. اویل پمپ معمولاً صدا تولید نمی کند، اما زمانی که ضعیف شروع به کار کند و خراب شود، می تواند سروصدا ایجاد کند. به هر صدایی که شبیه ناله یا غر زدن است با دقت گوش دهید. شما می توانید این صداها را زمانی که خودرو در حال حرکت است بشنوید. این معمولاً نشان می دهد که چرخ دنده های داخلی پمپ روغن فرسوده و آسیب دیده اند.

حالا اگر به صورت مکانیکی صحبت کنیم، یک پمپ ناکارآمد (یا نیمه کاره) می تواند باعث ایجاد صدا در بالابرهای هیدرولیک شود. این باعث می شود که آنها بدون روغن کاری به قسمت های دیگر مالش یابند. این بالابرها بخش مهمی از مکانیسم مجموعه سوپاچ خودرو هستند. فشار کم اویل پمپ از رسیدن روغن به بالابرهای هیدرولیک جلوگیری می کند. این باعث ایجاد اصطکاک و سر و صدا می شود که به اندازه ای بلند است که هنگام چرخش وسیله نقلیه به وضوح شنیده شود.

آیا خودرو با اویل پمپ معیوب روشن می شود؟

بله! خودرو می تواند با پمپ روغن معیوب به کار خود ادامه دهد. با این حال، خودرو عملکرد ضعیفی دارد و اگر پمپ کاملاً خراب شود، در این زمان ماشین شما نمی تواند بیش از 5-15 دقیقه قبل از آسیب فاجعه بار رانندگی کند. هنگامی که پمپ روغن به درستی کار نمی کند، موتور شما روغن کافی برای روغن کاری دریافت نمی کند، گرم شدن بیش از حد یکی از عواقب این مشکل است. علاوه بر این، خطرات جدی بسیاری وجود دارد که می تواند برای اتومبیل شما و ایمنی رانندگان و مسافران رخ دهد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، هنگام تشخیص ایراد در پمپ روغن، باید خودروی خود را در اسرع وقت تعمیر کنید.

بعید است که رانندگان زیادی با معیوب شدن اویل پمپ مواجه شوند، اما اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، لازم است خودروی خود را بررسی کنید. همیشه بهترین کار این است که به محض بروز مشکل، قطعات را تعمیر کنید، زیرا فرسودگی طولانی مدت منجر به کاهش عمر موتور می شود.

 

کدخبر: ۱۱۵۳۷
ارسال نظر