کدخبر: ۱۲۵۵

بحثی درباره فرصت های سرمایه گذاری و قیمت طلا در ایران

این سوال همیشه مطرح است که چرا باید طلا خرید؟ آیا طلا یک کالای لوکس است؟ آیا می توان با خرید طلا وارد دنیای سرمایه گذاری شد ؟ آیا طلا ذخیره خوبی برای روزهای آینده است؟ آیا مردم همه جهان رویکرد مشابه ای به طلا دارند؟ آیا نوسان قیمت طلا در جهان همیشه وجود دارد ؟ و آیا خرید طلا یکی از فرصت های سرمایه گذاری در ایران است؟

برخی از بزرگ ترین سرمایه داران  بزرگ دنیا بر این باورند که آیا بدون خرید طلا هم می توان ثروتمند شد؟ آنها بر این اعتقادند که تنها با طلا می توان صاحب ثروت شد. وقتی به آنها از سرمایه گذاری در زمینه ملک و املاک می گویی با لبخند می گویند سرمایه گذاری فقط در زمینه طلا و جواهر معنا دارد. این باور در همه کشورها رواج دارد.

 در ایرن نیز از دیر باز طلا به عنوان سرمایه شناخته می شده است برای همین همیشه زنان  در پی  خرید طلا و جواهر بودند تا بر  دارایی مالی بیفزایند. برخی حتی معتقدند که افراد فقیر بیشتر به خرید طلا علاقه نشان دادند و می دهند زیرا  طلا را سرمایه مناسبی برای روزهای سخت زندگی خود می دانند.

شاید شما هم مثل آقای ریدالیو  فکر می کنید زیرا او می گوید  اگر شما طلا ندارید به این معنی است که نه تاریخ را می‌شناسید نه از اقتصاد سر در می‌آورید درواقع ازنظر ایشان داشتن طلا و سرمایه گذاری روی طلا در عصر معاصر یکی از پراهمیت‌ترین کارهایی است که هر فردی که هدف خود را رسیدن به استقلال مالی می‌داند باید انجام دهد.

در این نوشته به اجمال به برخی از دلایلی که باعث خرید طلا می شود اشاره می کنیم:

دلیل اول: ارزش افزوده بالا در دراز مدت

همه افراد می دانند و به تجربه برای آنها اثبات شده که قیمت طلا در ایران به مرور زمان افزایش می یابد. بنابراین کسانی که طلاهایی خریدند و در طول سالهای دراز نزد خود نگه داشتند توانستند به سرمایه خوبی برسند. مثلا عروس خانم در ابتدای ازدواج و سال های اول زندگی  هر ماه طلاهای زیادی خریده امروز که به زنی میانسال تبدیل شده سرمایه هنگفتی دارد. این روند رو به رشد قیمت طلا انگیزه های زیادی به افراد می دهد تا در هر زمان و در هر مکان طلا بخرند و با طلا پشتوانه خوبی برای زندگی خود فراهم کنند. زیرا نه تنها اصل سرمایه همیشه حفظ می شود بلکه در بلند مدت فرد را به سود عالی می رساند.

 

دلیل دوم: نقد شوندگی بسیار بالای طلا

همه ما می دانیم که طلا در هر زمان و هر مکانی ارزش دارد. اگر کسی  دچار مشکل مالی شود می تواند با فروختن طلا به آسانی مشکلات خود را برطرف کند. نقد شوندگی آسان طلا انگیزه مناسب دیگری برای افراد است تا با خیال راحت طلا بخرند. زیرا هر زمان که نیاز داشتند می توانند سریع آن را بفروشند و به نقدینگی دست یابند. شاید هیچ چیز مثل سکه و طلا  این قدر راحت قابلیت نقد شوندگی نداشته باشد. به همین خاطر زنانی که با النگوهای رنگ رنگ این سو و آن سو می روند شادمان هستند که هیچ خطر مالی نمی تواند آنها را تهدید کند زیرا بلافاصله طلاها را می توان به پول تبدیل کرد و گره مسایل مالی را گشود.

 

دلیل سوم: دارایی دوران نابسامان اقتصادی

اگر شما طلا داشته باشید و کشور در وضعیت نابسامان اقتصادی قرار گیرد به تناسب تورم و نابسامانی مالی بر ارزش دارایی شما افزوده می شود. طلا در سخت شرایط اقتصادی هم ارزش دارد و می تواند شما را از دالان تنگ و تاریک مسایل مالی گذر دهد. طلا این امکان را فراهم می کند تا بتوانید در شرایط سخت اقتصادی دوران آسوده ای را بگذارنید. از این رو خیلی از افراد با دور اندیشی طلا می خرند که در شرایط سخت اقتصادی کشورر می توانند جان و مال خود را حفظ کنند.

 

 دلیل چهارم : قابلیت حمل و نقل شدن

از آنجایی که طلا حجم زیادی ندارد اما ارزش مادی زیادی دارد همواره در طی تاریخ  توسط افراد جمع  و ذخیره می شده است. اگر قرار بود حاکمی از یک سرزمین به سرزمین دیگری برود آن چه که با خود حمل می کرد طلا و جواهر بود.

 در عصر جدید نیز این گونه است. مادربزرگ دوست من می گفت: پسرم  با طلا می توانی از همه چیز عبور کنی حتی از آب و آتش. منظور او  سختی های روزگار بود چون  وقتی سختی بر زندگی چیره می شودطلا می تواند بخش از مشکلات مالی را حل کند.

شما می توانید میلیاردها  تومان ارزش مادی را در یک صندوق طلا با خود حمل کنید. ملک مسکونی قابل حمل نیست اما طلا و جواهر قابل حمل است. به همین خاطر خیلی ها دوست دارند طلا و جواهر داشته باشند که فرضا اگر زلزله ای آمد و یا سیلی آمد بتوانند صندوقچه را زیر بغل بگیرند و جان و مال خود را نجات دهند. این مساله انگیزه مناسبی برای خرید طلاست. 

 

دلیل پنجم: تنوع دهنده عالی برای سبد دارایی

طلا دارایی است. این دارایی همواره ارزش افزوده دارد. گاهی قیمت ملک بالا و یا پایین می رود. قیمت بازار بورس پایین می آید اما طلا عموما روند روبه رشدی دارد و کسانی که طلا می خرند احساس امنیت مالی بیشتری دارند چرا که همواره در حال افزایش قیمت است. وقتی کشور دچار بحران هایی مانند جنگ می شود نه تنها از ارزش دارایی آنها کاسته نمی شود بلکه قیمت ها بالاتر هم می رود همین مساله باعث خرید طلا توسط افراد در همه ادوار می شود.

 

دلیل پنجم: مایه فخر و آبروی دنیوی

طلا زینت زن است. از قدیم زنان با آویز کردن انواع زیور آلات فخر فروشی می کردند و سعی داشتند دارایی و ثروت و بزرگی خود را به نمایش بگذارند. طلا از یک نگاه یک کالای لوکس است بنابراین کسانی به دنبال کالای لوکس می روند که وضعیت مالی خوبی دارند. با همین تحلیل زنان با خرید طلا در  همه روزهای زندگی سعی می کنند فخر فروشی کنند و ثروت و دارایی خود را به نمایش بگذارند.

کدخبر: ۱۲۵۵
ارسال نظر