کدخبر: ۱۴۲۹۰

کاهشی بودن قیمت دلار در هفته اخیر و تاثیر آن بر نوسانات بازار آهن

با آغاز اردیبهشت، بازار آهن و فولاد داخلی روند کاهشی خود را آغاز کرده‌اند. این‌روند تا‌به‌حال ادامه داشته و بازار آهن آلات درحال سقوط هستند.

کاهشی بودن قیمت دلار در هفته اخیر و تاثیر آن بر نوسانات بازار آهن

کاهش قیمت دلار، حجم بالای عرضه و تقاضا بازار را تحت‌فشار و قیمت قیمت آهن آلات و محصولات آهنی را کاهش داده است. خریداران فقط به نظاره‌گری می‌پردازند و معاملات بسیار کمی انجام می‌دهند.

اما در بازار جهانی، قیمت سنگ‌آهن درحال افزایش است. برای اطلاعات بیشتر از قیمت زیرمجموعه‌های آهن‌آلات در بازار‌های داخلی با ما همراه باشید.

نوسانات قیمت تیرآهن

استفاده اصلی تیرآهن‌ها در صنعت ساختمانی ایران هستند. انواع مختلف این محصول فولادی در اجزای مختلف ساختمان‌ها به‌کار گرفته می‌شود. متخصصان معتقدند که یکی از عوامل اصلی نوسانات قیمت مسکن در کشور، تغییرات در قیمت مواد ساختمانی از‌جمله تیرآهن است.

همان‌طور که تیرآهن تاثیرگذار بر بازار‌های مختلف بوده، تحت‌تاثیر بازار‌های مختلف قرار می‌گیرد. نوسانات در قیمت دلار در هفته گذشته، تغییراتی در قیمت تیرآهن در بازار ایجاد کرده است. در نتیجه، تغییرات در نرخ دلار، تاثیر مستقیمی بر تحلیل و پیش‌بینی بهای آهن دارد.

پر فروش‌ ترین سایزهای تیرآهن

تیرآهن‌ها انواع و ابعاد متفاوتی دارند. IPE، INP، IPB و CNP 4 نوع اصلی تیرآهن هستند که به‌فروش می‌رسند. تیرآهن‌های IPE پرفروش‌ترین تیرآهن‌ها هستند. از‌جمله ابعاد محبوب این محصول می‌توان به 12، 14، 16 و 18 اشاره کرد.

بازار مقاطع تخت

در بازار مقاطع تخت که به‌شدت به نوسانات دلار وابسته هستند، با افت قیمت دلار، همه در انتظار و سکوت فروشندگان را مشاهده می‌کنیم. اکثریت آن‌ها منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

لژیونر بازار مقاطع تخت که اخیرا محصول خود را با قیمت 64 تا 65هزار تومانی به‌فروش رسانده، هنوز واکنشی به نوسانات اخیر نشان نداده است.

همان‌طور که اشاره شد، قیمت آهن آلات امروز تحت‌تاثیر نوسانات دلار است؛ مقاطع طویل کمترین افت قیمت را تجربه کردند، اما فضای منفی در بازار، آن‌ها را به سمت حباب منفی هدایت می‌کند. در بازار مقاطع تخت، با افت قیمت دلار، همگی منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

ورق آجدار چیست

ساخت ورق‌های آجدار از فولاد، آلومینیوم و استیل 2 روش اصلی دارد، روش پرسی و روش فابریک. در این 2 روش، ورق‌ها ازطریق فرآیندهایی مانند نورد گرم و سنبه‌زنی شکل داده می‌شوند.

  • الگوهایی که توسط غلتک‌ها و سنبه‌ها روی ورق ایجاد شده، باعث ایجاد طرح‌های مختلف در بخش‌های مختلف از ورق می‌شود. به این دلیل، به روش پرسی و ورق‌های حاصل از آن به‌عنوان ورق آجدار پرسی شناخته می‌شوند.

آهن

  • ورق آجدار فابریک، از اتصال الگوها به ورق‌های فولادی، استیل یا آلومینیومی ساده تولید می‌شود. در این فرآیند، الگوها به ورق ساده پرس و ورق‌های آجدار فابریک به‌دست می‌آیند. این ورق‌ها وزن بیشتری نسبت به ورق‌های آجدار پرسی دارند زیرا الگوها از خود ورق نیستند. این روش به‌دلیل بدون عملیات و دست‌نخورده بودن ورق اصلی، به‌عنوان روش فابریک شناخته می‌شوند.

قیمت ورق آجدار فابریک

نوسانات بازار جهانی فلزات و فولاد به‌عنوان یکی از عوامل اساسی در تغییر قیمت ورق آجدار شناخته می‌شود. در مرحله بعدی، تاثیرات نوسانات قیمت ارز، واردات مواد اولیه، عرضه و تقاضا نیز می‌توانند به‌عنوان موثر‌ترین عوامل در تعیین قیمت آن محسوب شوند.

همچنین، نحوه تولید به‌روش پرسی یا فابریک نیز به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار مورد‌ توجه قرار می‌گیرد؛ به‌طوری که قیمت ورق آجدار فابریک به‌دلیل وزن بیشتر و مقاومت بالا‌تر در برابر عوامل آسیب زننده، بالاتر از قیمت ورق آجدار پرسی هستند.

ورق‌های آجدار با ابعاد و اندازه‌های مختلف و ضخامت‌های گوناگون، از 2 تا 10 میلی‌متر تولید می‌شوند، که در تعیین قیمت نهایی تاثیرگذار هستند. کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه‌ها متفاوت بوده و هر‌کدام با استاندارد‌های خاص خود، ورق‌های آجدار را تولید می‌کنند که در تعیین قیمت نهایی نیز نقش مهمی دارد.

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه در ایران همواره درحال نوسان و اصلی‌ترین عامل، افزایش قیمت دلار و تمایل کارخانه‌ها به صادرات به خارج از کشور است. تغییرات قیمت این ورق به‌عنوان یک محصول حیاتی برای صنایع مختلف اقتصادی مانند خودروسازی، پتروشیمی و ساختمان‌سازی، تاثیر چشم‌گیری بر اقتصاد کشور دارد.

عوامل دیگری که احتمالا بر ارزش ورق سیاه تاثیر بگذارند، قیمت اسلب در بازار داخلی است. پیش‌بینی قیمت ورق به‌دلیل کاربرد‌های گسترده‌ای که در صنایع مختلف و نقش مهمی که به‌عنوان پایه برای تولید محصولات فولادی دیگر دارد، برای برنامه‌ریزی بودجه در صنایع مختلف بسیار حیاتی است.

قیمت ورق سیاه چند؟

دلایل نوسانات قیمت آلومینیوم در بازار آهن

فلزات اساسی مانند سنگ آهن، مس، آلومینیوم و نیکل، نه‌تنها برای صنایع و ساخت‌و‌ساز ضروری هستند، بلکه به‌عنوان شریان حیاتی اقتصاد جهانی عمل می‌کنند. تغییرات در عرضه و تقاضا می‌توانند به‌عنوان یک بادگیر عمل کنند و تاثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد دنیا و قیمت آهن آلات داشته باشند.

با مروری بر دلایل نوسانات قیمت آلومینیوم در بازار آهن می‌توانیم بگوییم عوامل مختلفی می‌توانند بر عرضه و تقاضا تاثیر بگذارند، از‌جمله تغییرات قیمت دلار، رکود اقتصادی، رشد سریع اقتصاد چین و محدودیت‌های تجاری.

این تغییرات می‌توانند باعث تغییرات قیمت آهن آلات شوند. به‌عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ساختمانی در کشور‌های کمتر توسعه‌یافته، تقاضا را بیشتر کرده و برای فلزات نیازمندی بیشتری ایجاد می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، توسعه اجتماعی و اقتصادی هر کشور، تاثیر مستقیمی بر تقاضا و عرضه فلزات دارد.

قیمت آلومینیوم به‌شدت وابسته به هزینه و در دسترس ‌بودن برق است. برآورد شده که هزینه برق 30درصد از کل هزینه آلومینیوم را تشکیل می‌دهد. در کشور چین، مصرف برق تقریبا 45درصد از قیمت آلومینیوم را شامل می‌شود.

هزینه برق مصرفی برای تولید آلومینیوم تقریبا 2درصد از تولید انرژی در سطح جهان را تشکیل می‌دهد. به‌عنوان نمونه، برای تولید یک تن آلومینیوم، به‌طور متوسط 3 تن بوکسیت و تقریبا 15هزار کیلووات ساعت برق نیاز است.

جمع‌بندی

در این مقاله، تلاش کردیم تا شما عزیزان را با نوسانات قیمت آهن آلات و دلایل آن آشنا کنیم. در شرایط کنونی، قیمت‌های محصولات فولادی در بازار آهن داخلی درحال کاهش بوده که این کاهش قیمت به‌دلیل کاهش نرخ دلار و سایر عوامل موثر است. اگر می‌خواهید از اخبار قیمت ورق آهن مطلع شوید یا محصولات فولادی با‌کیفیت را خریداری کنید، با همکاران فولادینو تماس بگیرید.

 

کدخبر: ۱۴۲۹۰
ارسال نظر