کدخبر: ۷۶۲۳

انواع روش های تولید لوله

لوله‌ ها به عنوان یکی از اجزای اصلی در صنعت ساخت و ساز اهمیت زیادی دارند. آن ها از مواد های مختلفی از جمله فولاد آلیاژی، فولاد ضد زنگ، فولاد ابزار کربنی و.... ساخته می‌شوند که می توان آن ها را با توجه به نیازهای پروژه در وزن، ضخامت و گرید های مختلف تولید نمود.

انواع روش های تولید لوله

لوله های فولادی در انتقال سیالات و گازها، همچنین در ساخت سازه‌ های فلزی، پل‌ ها، و تجهیزات صنعتی نیز کاربرد دارند و با توجه به قابلیت ارتقاء در طراحی و تولید، نقش مهمی در پروژه ‌های متنوع از جمله ساختمانی تا صنعتی را ایفا می‌کنند. لوله ها یک مقطع استوانه ای توخالی هستند که طول آن ها بیشتر از قطرشان است. به طور کلی، لوله های فولادی بر اساس شکل مقطع، روش تولید، مواد لوله، روش اتصال، ویژگی های آبکاری و کاربرد طبقه بندی می شوند.

انواع لوله های فولادی بدون درز یا مانیسمان

لوله های فولادی بدون درز از فولاد کربنی یا فولاد آلیاژی ساخته شده و به دو دسته نورد گرم و نورد سرد (کشش) تقسیم می شوند.

با توجه به روش های تولید، لوله های فولادی بدون درز را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  • لوله بدون درز نورد گرم
  • لوله مانیسمان نورد سرد
  • لوله انبساط حرارتی
  • لوله اکستروژن

لوله های فولادی بدون درز را می توان به عنوان لوله های فشار مایع و لوله های گاز در صنایع مختلف استفاده نمود. لوله های فولادی جوش داده شده را نیز می توان برای خطوط لوله آب، خطوط لوله گاز، خطوط لوله گرمایش، خطوط لوله برق و غیره استفاده نمود.

انواع ساخت و انواع لوله های درزدار یا جوشی

لوله های فولادی درزدار از جوشکاری ورق های فولادی که به شکل لوله با درزهای لب به لب یا درزهای مارپیچ یا اسپیرال نورد شده اند، تشکیل می شوند. از نظر روش های ساخت، آنها به لوله های فولادی درزدار برای انتقال سیال کم فشار، لوله های فولادی درز مارپیچی (اسپیرال) و لوله های جوش مستقیم تقسیم می شوند.

با توجه به فرآیندهای مختلف جوشکاری، اشکال جوشکاری و شکل نهایی، لوله های فولادی جوش داده شده را می توان به موارد زیر تقسیم نمود:

  • لوله با جوش کوره
  • لوله با جوش الکتریکی (جوشکاری مقاومتی).
  • لوله با جوش قوس اتوماتیک
  • لوله با جوش مستقیم
  • دو نوع لوله با جوش مارپیچی یا اسپیرال

فولاد حامیران

فرآیندهای ساخت لوله های فولادی بدون درز

لوله بدون درز در بین انواع لوله ها، دارای استحکام بسیار بالایی است زیرا ساختاری همگن در طول لوله دارد. لوله های بدون درز در اندازه های مختلف تولید می شوند. لوله های بدون درز به طور گسترده در ساخت اتصالات لوله مانند زانویی و سه راهی استفاده می شوند. ولی محدودیت هایی نیز در تولید لوله ها با قطر بسیار زیاد نیز وجود دارد.

فرآیندهای اکستروژن

در ساخت لوله اکستروژن، یک بیلت گرم شده در داخل قالب قرار می گیرد. یک پرس هیدرولیک شمش را به سنبه سوراخ‌کننده فشار می‌دهد و مواد از حفره استوانه‌ای بین قالب و سنبه جریان می‌ یابند. این عمل باعث تولید لوله از بیلت می شود. گاهی اوقات، تولید کنندگان با این روش لوله هایی با ضخامت بالا تولید می کنند که به آنها لوله مادر نیز میگویند. بسیاری از تولیدکنندگان لوله های ثانویه از این حفره مادر برای تولید لوله هایی با ابعاد مختلف استفاده می کنند.

  • نورد گرم
  • نورد سرد
  • کشش سرد
  • اکستروژن
  • فرآیندهای ساخت لوله های فولادی درزدار یا جوشی
  • جوش کوره های زنجیره ای
  • جوشکاری کوره ای پیوسته
  • جوشکاری مقاومتی
  • جوش قوس الکتریکی
  • جوش القایی

 

انواع لوله بر اساس جنس آنها

لوله های کربنی را می توان به لوله های فولادی کربن معمولی و لوله های ساختمانی کربنی با کیفیت بالا تقسیم کرد. و لوله های آلیاژی را می توان به لوله های کم آلیاژ، لوله های ساختمانی آلیاژی، لوله های آلیاژ بالا و لوله های ضد زنگ مقاوم در برابر حرارت و مقاوم در برابر اسید و  لوله های با استحکام بالا تقسیم نمود.

آشنایی با کاربردهای لوله فولادی

لوله فولادی برای انتقال سیالات و مواد جامد پودری، تبادل حرارت و ساخت قطعات مکانیکی و ظروف استفاده می شود. از لوله‌های فولادی برای ساخت شبکه‌های سازه‌ای ساختمان، ستون‌ها و تکیه‌گاه‌ های مکانیکی که می‌توانند وزن و فلز مصرفی را کاهش دهند استفاده می شوند. همچنین استفاده از آن ها برای ساخت پل های بزرگراهی نه تنها می تواند در مصرف فولاد صرفه جویی کند بلکه فرایند ساخت و ساز را نیز ساده می کند. همچنین مساحت لایه محافظ را تا حد زیادی کاهش داده و هزینه های سرمایه گذاری و نگهداری را نیز کاهش می دهد.

فولاد حامیران

کاربرد لوله در صنایع مختلف

کاربرد های صنعتی

لوله های بدون درز برای آب، لوله های گاز، لوله های انتقال نفت و شیرهای آب آبیاری کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات حرارتی

در لوله های آب جوش و لوله های دیگ بخار، لوله های بخار بزرگ و کوچک، لوله های قوسی و لوله های دیگ بخار با دما و فشار بالا برای دیگ های لوکوموتیو استفاده می شوند.

صنعت ماشین آلات

از لوله ها در محور خودرو ، شاسی خودرو و تراکتور، لوله های خنک کننده روغن تراکتور استفاده می شود.

لوله های حفاری

این لوله ها همچنین در غلاف های حفاری نفت، ساقه مته، لوله روغن، پوشش روغن و اتصالات مختلف لوله، لوله های حفاری زمین شناسی کاربرد دارد .

صنایع شیمیایی

 در لوله های تجهیزات شیمیایی، لوله های مقاوم در برابر اسید، لوله های فشار بالا برای کودها و لوله های انتقال مواد شیمیایی استفاده می شوند.

فولاد حامیران https://hamiransteel.com   بزرگترین تامین کننده فولاد، آهن آلات و ابزارالات می باشد که بیش از  نیم قرن در این عرصه فعالیتی درخشان دارد که همواره در صدد جلب رضایت کامل مشتری بوده و توانسته در این سال ها تمامی محصولات درخواستی مشتریان را با بالاترین کیفیت و ارزان ترین قیمت تامین کند. برای کسب اطالاعات بیشتر در باره ی قیمت لوله مانیسمان با کارشناسان ما در فولاد حامیران تماس حاصل فرمایید تا ارزان ترین قیمت های روز فولاد و آهن آلات مطلع شوید.

 

کدخبر: ۷۶۲۳
ارسال نظر