کدخبر: ۹۶۴۰

با سامانه سجام بیشتر آشناشوید

پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی‌ سازی همه چیز، تاثیر قابل توجهی روی فعالیت‌های روزمره داشته و امکان افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه و زمان را ایجاد کرده است. این تاثیر روی داد و ستد و بازار روز دنیا به وضوح قابل مشاهده است. بازاری که در آن حجم قابل توجهی از معاملات از طریق سایت‌های کارگزاری و پورتفوی‌های مجازی انجام می‌شود

با سامانه سجام بیشتر آشناشوید

بورس نیز یکی از بازارهای بسیار فعال در حوزه‌ی اقتصاد است و با توجه به مسائلی که در پاراگراف بالا ذکر شد، آن هم نیاز به ایجاد یک سامانه جامع برای ثبت اطلاعات تمامی سرمایه‌گذاران و تسهیل ارائه خدمات در بازار سرمایه دارد. علاوه براین باید در نظر داشته باشید که حضور در بازاری مانند بورس، نیازمند در اختیار داشتن اطلاعاتی است که جز با شرکت در آموزش بورس در تبریز، برای فعالان این عرضه ممکن نخواهدشد. اما با این حال می‌توان درباره برخی از مفاهیم و اصطلاحات آن در دنیای وب آشنایی پیدا کرد.

سجام چیست؟

سجام کوتاه شده‌ی عبارت "سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان" است. این سیستم جهت جمع‌آوری داده‌های سهامداران به منظور ایجاد شفافیت در بازار طراحی شد. اما سامانه سجام چیست و چه مزایایی دارد؟

به منظور فعالیت در بازارهای سرمایه مانند بورس، لازم است که هر فرد به طور اختصاصی در سجام ثبت‌نام کند. به عنوان مثال قصد دارید خرید سهام با نماد انرژی را برای سرمایه گذاری در نظربگیرید؛ پس از این که در سامانه سجام ثبت نام کردید، دیگر نیازی به ارائه‌ی مجدد داده‌ها و تکمیل فرم‌های اطلاعاتی در موسسات مالی مختلف نیست. در مرحله اولیه ورود به سامانه سجام تمامی اطلاعات شخصی شامل اطلاعات بانکی، آدرس و مشخصات شناسنامه و... از سوی کاربر گرفته شده و در یک بانک مرکزی ذخیره می‌شود.

بیشتر بخوانید» در کنار آشنایی با سامانه سجام، زمان خرید سهام، ممکن است با اسامی مختلفی مواجه شوید که برای‌تان معنا و مفهومی نداشته باشد. این کلمات در واقع اسم شرکت‌هایی هستند که در بازار بورس با این عنواین حضور دارند. یکی از این اسامی، خبهمن است که برای آشنایی با تاریخچه و تحلیل نماد خبهمن، پیشنهاد می‌کنیم روی لینک داده شده کلیک کنید.

این سیستم دارایی‌های بورسی را در کارگزاری‌های مختلف در یک جا و به صورت یکپارچه جمع می‌کند. سجام از طرف شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجه راه‌اندازی شد. این سامانه کاملا قابل اعتماد است و زیرساخت خدماتی کاربردی دارد و متعلق به شرکت یا کارگزاری خاصی نیست.

با ثبت‌نام در این سیستم شما یکی از مقررات دولتی را انجام می‌دهید، زیرا طبق مصوبه سازمان بورس اوراق بهادار تمامی فعالان سرمایه‌ی کشور مکلفند برای ورود به این بازار به نشانی سایت مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات خود ثبت‌ نام سجام را تکمیل کنند.

سامانه سجام بورس چه مزایایی دارد؟

 

سجام

شاید بپرسید مزیت راه‌اندازی و یا به عبارت دیگر اجبار ثبت‌نام تمامی سرمایه‌گذاران در سجام بورس چیست؟ باید گفت این سامانه در واقع برای تسهیل امور فعالان و کاهش هزینه و زمان مورد نیاز برای فعالیت این عزیزان ایجاد شد؛ به طور کلی مزایای ثبت‌نام و استفاده از این سیستم شامل موارد زیر است:

ثبت‌نام آسان در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

 

سجام

قبل از ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی فرایند ثبت‌نام در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دریافت کد بورسی نیازمند رفت‌ و برگشت به سازمان مربوطه، ایستادن در صف انتظار و تکمیل فرم بود. این فرآیند در هنگام تغییر کارگزاری نیز تکرار می‌شد و انجام تمامی مراحل ضروری بود. این مسئله می‌توانست زمان‌بر و هزینه‌بر باشد و باعث کاهش تمایل افراد به فعالیت و معامله در بازار سرمایه می‌شد.

اما امروزه با ثبت‌نام یک‌بار در این سامانه زمانِ تمامی این کارها کاهش یافته است. یک‌ بار تکمیل فرم و دادن اطلاعات کامل در ثبت‌نام سجام شما را از تکرار این کار در هر بار مراجعه به نهادهای مالی مانند کارگزاری‌ها و صندوق‌های مرتبط خلاص می‌کند.

دریافت بی‌دغدغه سود مجامع

قبل از راه‌اندازی این سیستم حتی فرآیند دریافت سود نیز با هزینه‌های بی‌مورد همراه بود. اما اکنون اطلاعات هر سرمایه‌گذار به وسیله‌ی سجام به شرکت‌های مرتبط داده می‌شود و مبلغ سود در تاریخ موعود به ‌حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌گردد.

امکان ویرایش سریع اطلاعات

فقط با یک تغییر آدرس، شماره تلفن یا شماره ‌حساب پی خواهید برد که مزیت سامانه سجام چیست و تا چه حد کار شما را ساده کرده است. فرض کنید به ‌صورت سالانه آدرس شما تغییر کند و هر سال نیاز به ویرایش اطلاعات خود در نهادهای بازار سرمایه مانند کارگزاری و صندوق سرمایه‌گذاری دارید. قبل از راه‌اندازی سجام این روند فقط با مراجعه حضوری انجام می‌شد.

اما امروزه با مراجعه به سایت سجام می‌توانید به‌ راحتی اطلاعات خود را ویرایش کنید. به عبارت دیگر با این سامانه فرآیند ویرایش معلوماتِ شخصی شما بهبود یافته و بسیار موثرتر انجام می‌شود؛ زیرا به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکیِ شماست.

دسترسی به تمام سرویس‌های بازار سرمایه

ممکن است شما معاملات خود را از طریق دو کارگزاری مختلف انجام دهید و به دلایل مختلف سهام یک نماد مشخص را از طریق هر دو کارگزاری خریداری کنید؛ اما شاید بعد از مدتی به این نتیجه برسید که انجام معاملات این نماد تنها با استفاده از کارگزاری اول بهتر است. تا پیش از ایجاد سجام برای یکسان‌سازی کارگزار ناظر سهام این نماد، باید حضوری به کارگزاری دوم مراجعه کرده و بعد از دریافت گواهی سهام، فرم تکمیل ‌شده‌ تغییر کارگزاری ناظر و گواهی سهام نماد مذکور را به کارگزاری اول ارائه می‌کردید؛ اما الآن این روند در سامانه جامع اطلاعات مشتریان و تنها با پیگیریِ یک فرایند ساده قابل انجام است.

جمع‌بندی

با وجود سجام اکنون می‌توانید به سادگی و بدون نیاز به مراجعه حضوری تغییرات مورد نیاز را در کارگزاری‌های خود اعمال کنید. این نکته به معنای افزایش کارآیی و کاهش هزینه و زمان برای شماست؛ زیرا نیازی به رفت‌وآمد حضوری و انجام فرآیندهای پیچیده نیست. به طور خلاصه، سجام با فراهم کردن یک سامانه جامع امکان انجام امور مالی و سرمایه‌گذاری را بهبود بخشیده و زمینه را برای انعطاف‌پذیری بیشتر در معاملات را فراهم کرده است.

کدخبر: ۹۶۴۰
ارسال نظر