کدخبر: ۷۷۲۷

پوتین: در دوران کلینتون خواهان عضویت در ناتو بودیم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مصاحبه‌ای جنجالی مدعی شد که در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، تمایل خود برای پیوستن روسیه به ناتو را با وی مطرح کرده است.

پوتین: در دوران کلینتون خواهان عضویت در ناتو بودیم

به گزارش پایگاه خبری ۲۴،به گفته پوتین، این گفتگو در دیداری با کلینتون در کرملین صورت گرفته است. او نقل قول می‌کند که از کلینتون پرسیده: «بیل، فکر می‌کنی اگر روسیه درخواست عضویت در ناتو را بدهد، این اتفاق خواهد افتاد؟» و کلینتون پاسخ داده: «جالب است، فکر می‌کنم همین‌طور است.»

با این حال، پوتین مدعی می‌شود که کلینتون در شامگاه همان روز نظرش را تغییر داده و گفته: «نه، نه، در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.»

درخواست رسمی روسیه برای عضویت در ناتو در سال ۲۰۰۸ توسط این پیمان رد شد. این امر تنش‌هایی را در روابط روسیه و غرب به وجود آورد.

سازمان سیا خط لوله نورد استریم را منفجر کرده است

رئیس جمهور روسیه مدعی شد که انفجار خط لوله نورد استریم به احتمال زیاد توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) صورت گرفته است.

مقامات آمریکایی این اتهامات را به شدت رد کرده اند و تحقیقات بین المللی در حال حاضر در حال انجام است تا عامل یا عاملان این انفجار را شناسایی کند.

جانسون مانع از پایان جنگ در اوکراین شد

ولادیمیر پوتین مدعی شد که جنگ در اوکراین می توانست چند ماه پیش به پایان برسد، اما دخالت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان، مانع از این امر شد.

پوتین در این مصاحبه گفت: "ما به دنبال یک راه حل مذاکره برای اوکراین بودیم و در این راستا سندی جامع را در استانبول تهیه کردیم که توسط رئیس هیئت اوکراینی تأیید شد. او حتی بخش هایی از آن را امضا کرد و گفت که آماده امضای نهایی و پایان جنگ است."

پوتین در ادامه افزود: "اما متاسفانه، نخست وزیر جانسون وارد مذاکرات شد و ما را از رسیدن به این توافق بازداشت. ما فرصت مهمی را از دست دادیم."

رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی قابل تامل، به طور غیرمستقیم به تمایل خود برای صلح در اوکراین اشاره کرد.

پوتین در پاسخ به سوالی در مورد طولانی شدن جنگ، گفت: "ما هزاران کیلومتر دورتر از آمریکا هستیم. آمریکا با مسائل داخلی مانند مهاجرت و بدهی ملی 33 تریلیون دلاری روبرو هستید. آیا به جای جنگ در اوکراین، مذاکره بهتر نخواهد بود؟"

انتقاد از سفر رئیس جمهور اوکراین به کانادا

او سفر اخیر رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، به کانادا را به شدت مورد انتقاد قرار داد. 

پوتین به ویژه از حضور زلنسکی در پارلمان کانادا و تجلیل از فردی که سابقه عضویت در یگان های اس اس را داشته، به شدت انتقاد کرد.

پوتین گفت: "رئیس جمهور اوکراین به کانادا سفر کرد و در پارلمان این کشور مورد استقبال قرار گرفت. اما نکته قابل تامل این است که پارلمان کانادا از فردی تجلیل کرد که در یگان های اس اس خدمت کرده بود. یگان های اس اس مسئول جنایات وحشتناکی در جنگ جهانی دوم بودند، از جمله قتل عام یهودیان، لهستانی ها و روس ها."

رئیس جمهور روسیه با اشاره به یهودی الاصل بودن زلنسکی، این سوال را مطرح کرد: "چگونه می توان از فردی که سابقه عضویت در یگان های اس اس و مشارکت در جنایات ضد یهودی را داشته، تجلیل کرد؟"

پوتین در ادامه سخنان خود گفت: "این اقدام پارلمان کانادا نشان می دهد که غرب از نازیسم و جنایات آن حمایت می کند. این یک رسوایی بزرگ است."

 رد درخواست آزادی خبرنگار وال استریت ژورنال

پوتین درخواست آزادی "ایوان گرشکوویچ"، خبرنگار وال استریت ژورنال، را رد کرد.

کارلسون در این مصاحبه از پوتین پرسید که آیا حاضر است گرشکوویچ را آزاد کند تا به ایالات متحده بازگردانده شود.

پوتین در پاسخ به این سوال گفت: "روسیه تاکنون حرکات حسن نیت و انسان دوستانه بسیاری انجام داده است، اما به نظر می رسد دیگر حرکتی برای انجام دادن باقی نمانده است."

این اظهارات پوتین در حالی مطرح می شود که گرشکوویچ بیش از دو سال است که در روسیه زندانی است. او در سال 2021 به جاسوسی متهم شد، اتهامی که وی آن را رد می کند.

پیش از عملیات اوکراین به بایدن هشدار دادم

رئیس جمهور روسیه مدعی شد که پیش از آغاز عملیات نظامی در اوکراین، به جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در مورد پیامدهای حمایت از اوکراین هشدار داده بود.

پوتین در این مصاحبه گفت:"من به بایدن گفتم که حمایت از اوکراین اشتباهی بزرگ و تاریخی خواهد بود. دور کردن روسیه از این موضوع، پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت و من بارها این موضوع را به ایشان گوشزد کردم."

محدودیت‌های تجاری آمریکا، اقدامی احمقانه است

پوتین محدودیت‌های تجاری ایالات متحده علیه کشورش را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

پوتین در این مصاحبه گفت: "حدود 50 درصد از معاملات ما با کشورهای ثالث با دلار آمریکا انجام می شد، اما این رقم در حال حاضر به 13 درصد کاهش یافته است. این ایالات متحده بود که تصمیم گرفت معاملات ما با دلار را محدود کند."

وی افزود: "من فکر می کنم این اقدام از نظر منافع خود ایالات متحده و مالیات دهندگان آن کشور، اقدامی کاملاً احمقانه است. این اقدام به اقتصاد آمریکا آسیب می زند و قدرت ایالات متحده در سراسر جهان را تضعیف می کند."

پوتین در ادامه گفت: "ما به دنبال راه های جدیدی برای تجارت با سایر کشورها هستیم و مطمئن هستیم که می توانیم بر این چالش غلبه کنیم."

فقط در صورت حمله لهستان به روسیه، نیرو به این کشور اعزام خواهیم کرد

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال اعزام نیروهای روسی به لهستان، گفت: "تنها در صورتی که لهستان به روسیه حمله کند، چنین اتفاقی رخ خواهد داد."

پوتین با تاکید بر عدم تمایل روسیه به تنش با دیگر کشورها، اظهار داشت: "ما هیچگونه علاقه‌ای به لهستان، لتونی یا هیچ کشور دیگری نداریم. دلیلی برای چنین اقدامی نمی‌بینیم. این صرفاً فضاسازی و دروغ‌پراکنی تهدیدآمیز است. برای درک این موضوع نیازی به تخصص تحلیلگری نیست. ورود به یک جنگ جهانی، امری به دور از عقل سلیم است."

مهندسی ژنتیک راهی برای خلق ابرانسان‌ها و نجات بشریت

او به موضوع مهندسی ژنتیک و امکان خلق ابرانسان‌هایی با توانایی‌های خارق‌العاده پرداخت.

پوتین با اشاره به چالش‌های متعددی که بشریت با آن روبه‌رو است، گفت: "امروزه، بشر با تهدیدات و چالش‌های فراوانی مواجه است. اما پیشرفت‌های علمی، به‌ویژه در زمینه مهندسی ژنتیک، فرصت‌های جدیدی را برای غلبه بر این موانع پیش روی ما قرار داده است."

وی در ادامه افزود: "با استفاده از این فناوری نوین، می‌توان انسان‌هایی با ویژگی‌های منحصر به فرد و تخصصی خلق کرد. ابرانسان‌هایی که در زمینه‌های مختلف، مانند ورزش، علم و حتی امور نظامی، که از توانایی‌های خارق‌العاده‌ای برخوردار خواهند بود."

نیازی به همکاری با آمریکا نیست، غرب در حال افول است

پوتین در سخنرانی اخیر خود، ضمن تأکید بر روابط اقتصادی رو به رشد با چین، از عدم نیاز به همکاری با ایالات متحده و افول قدرت اقتصادی غرب سخن گفت.

پوتین به افزایش قابل توجه حجم تجارت بین روسیه و چین اشاره کرد و گفت که این دو کشور در سال جاری از هدف 200 میلیارد دلاری تجارت خود فراتر رفته‌اند. وی همچنین بر ماهیت متعادل و تکمیلی این روابط در حوزه‌های پیشرفته فناوری، انرژی، تحقیق و توسعه تأکید کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه به مقایسه سهم اقتصادی گروه هفت (G7) در دو دهه گذشته پرداخت و گفت که این سهم از 47 درصد در سال 1992 به کمی بیش از 30 درصد در سال 2022 کاهش یافته است.

کودتا در اوکراین، دلیل حمله روسیه بود

او درباره انگیزه‌های خود برای حمله به اوکراین گفت: "در ابتدا، این کودتای دولتی در اوکراین بود که این درگیری را برانگیخت."

پوتین با اشاره به حضور نمایندگان آلمان، لهستان و فرانسه به عنوان ضامنین توافقنامه صلح مینسک، مدعی شد که آنها علیرغم تعهدات خود، از وقوع کودتا جلوگیری نکردند.

تا زمانی که آمریکا به اوکراین سلاح می‌دهد، با بایدن گفتگو نمی‌کنم

پوتین گفت که تا زمانی که ایالات متحده به ارسال سلاح به اوکراین ادامه دهد، با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، گفتگو نخواهد کرد.

پوتین در پاسخ به این سوال که چرا با بایدن تماس نمی‌گیرد تا راه حلی برای تنش‌ها در اوکراین پیدا کند، گفت: "چه چیزی برای گفتگو وجود دارد؟ این خیلی ساده است. اگر واقعاً می‌خواهید جنگ را متوقف کنید، باید ارسال سلاح را متوقف کنید. سپس می‌توانیم در مورد برخی شرایط توافق کنیم."

او با لحنی تمسخرآمیز ادامه داد: "چرا باید با او تماس بگیرم؟ درباره چه چیزی باید با او صحبت کنم؟ یا از او التماس کنم که چه؟ 'شما قرار است این سلاح را به اوکراین تحویل دهید. اوه، من می‌ترسم، من می‌ترسم، لطفاً این کار را نکنید'."

پوتین از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ با بایدن گفتگو نکرده است. تنش‌ها بین دو کشور به شدت افزایش یافته و ایالات متحده و متحدانش تحریم‌های شدیدی علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

این مصاحبه در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده و متحدانش در حال بررسی ارسال جنگنده‌های پیشرفته به اوکراین هستند. پوتین در این مصاحبه هشدار داد که ارسال جنگنده به اوکراین "عواقب جدی" خواهد داشت.

او همچنین مدعی شد که ایالات متحده و متحدانش در حال "تبدیل اوکراین به یک ضد روسیه" هستند.

کدخبر: ۷۷۲۷
ارسال نظر