کدخبر: ۳۲۵۸

چگونه از سرایت آبله مرغان جلوگیری کنیم

آبله مرغان (Chickenpox) یک بیماری ناشی از ویروس واریسلا زوستر است که معمولا باعث ایجاد بثورات خارش‌دار همراه با تاول‌های کوچک پر از مایع می‌شود و به‌راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند.

چگونه از سرایت آبله مرغان جلوگیری کنیم

افرادی که به این بیماری مبتلا نشده‌اند یا واکسن آن را دریافت نکرده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به  آبله قرار می‌گیرند که البته در گذشته یک مشکل گسترده بود؛ اما امروز با استفاده از واکنس می‌توان محافظت خوبی در برابر آن ایجاد کرد.

منظور از آبله مرغان چیست؟

این عارضه که معمولا با نام واریسلا زوستر نیز شناخته می‌شود توسط ویروسی با همین نام به وجود می‌آید و نوعی بیماری عفونی به ‌شمار می‌رود که باعث ایجاد بثورات پوستی خواهد شد.

درصورتی‌که شما از واکسن واریسلا زوستر استفاده نکرده باشید معمولا در معرض ابتلا به آن قرار دارید که به‌طور معمول در سنین پایین و بین کودکان بیشتر دیده می‌شود.

کودک مبتلا به این بیماری می‌تواند به‌راحتی ویروس را به سایر افراد نیز منتقل کند البته در حال حاضر واریسلا زوستر بسیار کم‌تر دیده می‌شود؛ زیرا اکثر کودکان در سنین پایین واکسینه می‌شوند.

اگر یک‌بار در طول عمر خود به این بیماری مبتلا شوید به‌طور معمول دیگر امکان سرایت از دیگر افراد به شما وجود ندارد و در غیر این صورت باید بدانید که در هر سنی می‌توانید به واریسلا زوستر مبتلا شوید.

نحوه سرایت آبله مرغان

کودکان در هر سنی ممکن است به بیماری مبتلا شوند، پس از قرارگرفتن در معرض آبله مرغون، ممکن است فرزند شما یک تا 3 هفته قبل از اینکه احساس بیماری کند خوب به ‌نظر برسد.

کودکان می‌توانند ویروس را حدود یک روز قبل از بروز علائم بیماری تا 5 روز پس از ظاهرشدن بثورات پوستی به دیگران منتقل کنند که به‌طور کلی ویروس این بیماری از طریق روش‌های زیر سرایت می‌کند:

  • تماس با کسی که آبله دارد.
  • تنفس هوای فرد مبتلا که عطسه یا سرفه می‌کند.
  • تماس با مایعات از چشم، بینی یا دهان فرد آلوده

علائم و نشانه‌های واریسلا زوستر را در نظر بگیرید

نشانه‌های مربوط به این بیماری به‌راحتی قابل مشاهده است و شما با دریافت نوبت از متخصص عفونی می‌توانید به بررسی و تشخیص واریسلا زوستر بپردازید تا پزشک راه‌های درمانی را در اختیارتان قرار دهد.

پزشک اغلب می‌تواند به پوست فرد نگاه کند و بداند که آیا او بیمار است یا خیر. علائمی که نشان‌دهنده بروز این بیماری هستند می‌تواند به ترتیب زیر ایجاد شود:

  • تب
  • احساس خستگی
  • سردرد
  • معده درد که یک یا 2 روز طول می‌کشد
  • بثورات پوستی که بسیار خارش‌دار است و شبیه تاول‌های کوچک زیادی قابل مشاهده هستند.
  • برجستگی‌هایی پر از مایع
  • پوسته‌هایی که بعد از بازشدن تاول‌ها دیده می‌شوند.
  • پوستی که لکه‌دار به نظر می‌رسد.
  • نقاطی که محو می‌شوند.

نحوه جلوگیری از بروز آبله مرغان

بهترین راه برای پیشگیری از واریسلا زوستر تزریق واکسن است. همه افراد  از جمله کودکان، نوجوانان و بزرگسالان  اگر تابه‌حال به این بیماری مبتلا نشده‌اند باید 2 دوز واکسن دریافت کنند.

واکسن واریسلا زوستر در پیشگیری از این بیماری بسیار ایمن و موثر است و می‌توان انتظار داشت اکثر افرادی که این ماده را دریافت می‌کنند به واریسلا زوستر مبتلا نمی‌شوند و در صورت ابتلا نیز علائم معمولا خفیف‌تر همراه با تاول‌های کمتر یا بدون تاول هستند.

این واکسن تقریبا از تمام موارد شدید بیماری جلوگیری می‌کند و از زمانی که برنامه واکسیناسیون در ایالات متحده آغاز شد، بیش از 97 درصد موارد ابتلا به بیماری نیز کاهش پیدا کرد.

البته در نظر داشته باشید که نحوه تزریق واکسن برای افراد در سنین مختلف ممکن است طبق نظر پزشکان متفاوت باشد که توصیه می‌شود برای دریافت واکسن واریسلا زوستر به روش زیر اقدام کرد:

  • به‌منظور استفاده از واکسن برای کودکان باید 2 دوز مورد نظر در سن 12 تا 15 ماهگی و مرحله دوم نیز بین 4 تا 6 سالگی دریافت شود تا ایمنی کاملی را در برابر این بیماری ایجاد کند.
  • برای کودکانی که از سنین 6 تا 12 سالگی واکسن واریسلا زوستر را دریافت نکرده باشند باید در دوره‌های زمانی 3 ماه از آن استفاده کنند.
  • در رابطه با کودکان بالای 13 سال نیز تزریق واکسن برای هر دوز با فاصله زمانی 4 هفته‌ای انجام می‌شود.
  • برای افراد بزرگسالی که تا کنون به این بیماری مبتلا نشده‌اند و می‌خواهند واکسن دریافت کنند باید هر دوز با فاصله 8 هفته‌ای برای آن‌ها تجویز می‌شود.

آیا استفاده از واکسن آبله مرغان عوارض دارد؟

واکسن این بیماری به‌طورکلی بسیار بی‌خطر است اما مانند هر واکسن یا داروی دیگری امکان دارد که عوارض جانبی خاصی برای آن وجود داشته باشد؛ اما معمولا خفیف هستند و عبارت‌اند از:

  • درد در بازوی محل تزریق واکسن که در بین کودکان ممکن است شدیدتر باشد.
  • بثورات خفیف که می‌تواند تا یک ماه پس از واکسیناسیون ایجاد شود
  • درجه حرارت بالا که در عرض یک روز از بین می‌رود

واکنش‌های خفیف واکسن طبیعی هستند و نشان می‌دهند که بدن و دارو با هم تعامل دارند تا یک پاسخ ایمنی موثر به‌منظور افزایش محافظت در برابر واریسلا زوستر ایجاد کنند.

راه‌های خانگی برای بهبود آبله مرغان

چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای کمک به تسکین علائم این بیماری و جلوگیری از عفونت‌های پوستی در خانه انجام دهید که تعدادی از مهم‌ترین موارد به شرح زیر هستند:

  • استفاده از لوسیون و حمام خنک با جوش شیرین ممکن است به تسکین خارش کمک کند.
  • سعی کنید ناخن‌های دست را کوتاه نگه دارید تا خراش را به حداقل برسانید و از انتشار ویروس به دیگران جلوگیری کنید.
  • اگر نواحی تاول را با ناخن خراش می‌دهید بهتر است بلافاصله دستان خود را به مدت 20 تا 30 ثانیه با استفاده از آب و صابون بشویید.

آبله مرغان

خطرات آبله مرغان چیست؟

عوارض نادر اما جدی که در اثر این بیماری به ‌وجود می‌آید شامل عفونت‌های پوستی، ذات‌الریه، التهاب رگ‌های خونی، تورم پوشش مغز یا نخاع، عفونت‌های جریان خون و استخوان یا مفاصل است.

برخی از افرادی که در دوران کودکی به این بیماری مبتلا بوده‌اند، ممکن است ده‌ها سال بعد بثورات دردناکی به نام زونا را تجربه کنند. اگر فردی در نیمه اول بارداری به واریسلا زوستر مبتلا شود این ویروس می‌تواند باعث نقص مادرزادی شدید شود.

جمع‌بندی

آبله مرغان نوعی بیماری عفونی است که در این حالت فرد بثورات پوستی را به‌صورت تاول‌های خارش‌دار تجربه می‌کند که برای جلوگیری از بروز این بیماری تنها راه مناسب استفاده از واکسن خواهد بود. در سنین مختلف باید 2 دوز واکسن را با فواصل زمانی مشخصی دریافت کرد.پ

کدخبر: ۳۲۵۸
ارسال نظر