کدخبر: ۱۰۷۶

چرا گواهی ssl معتبر برای سایت الزامیست؟

در یک کسب و کار اینترنتی امنیت حرف اول را می‌زند. اگر نگاهی به معتبر‌ترین وب سایت‌های ایران و جهان بیاندازید، قطعا متوجه خواهید شد که یکی از مهمترین عوامل موفقیت آن‌ها تامین امنیت کاربر بوده است.

چرا گواهی ssl معتبر برای سایت الزامیست؟

گوگل به دلیل احترام و ارزشی که برای کاربران خود قائل است و نمی‌خواهد آن‌ها را در خطر بیندازد، گواهی امنیتی تحت عنوان گواهی ssl را در نظر گرفته که هر وب سایت باید آن را داشته باشد. این گواهی امنیتی برای تمام وب سایت‌هایی که می‌خواهند به صورت رسمی در گوگل فعالیت داشته باشند یکی از ملزومات به حساب می‌آید و عدم وجود آن مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. 

 در این مقاله قصد داریم دلایل ضروری بودن، مزیت‌ها و نحوه خرید ssl را مورد بررسی قرار دهیم. 

Ssl چیست؟

همانطور که گفتیم ssl گواهی امنیتی است که به دو صورت http و https برای وبسایت‌ها فعال می‌شود. در واقع هر دوی آن‌ها به عنوان یک پروتکل امنیتی بین سرور و کلاینت قرار می‌گیرند و وظیفه کنترل اطلاعات تبادل شده بین این دو را بر عهده دارند.

 وقتی یک سایتی دارای پروتکل http باشد، امنیت چندانی ندارد و اطلاعات مورد تبادل بین سرور و کلاینت برای هکر‌ها قابل مشاهده است و می‌توانند از آن‌ها سوء استفاده کنند. نسخه پیشرفته‌تر این پروتکل https است که دریافت آن مشمول پرداخت هزینه مشخصی بوده و امنیت بسیار بالاتری نسبت به پروتکل http دارد. وقتی صحبت از گواهی ssl معتبر است، در واقع منظورمان پروتکل امنیتی و ویژه https می‌باشد که باید با خرید ssl آن را فعال کنید. 

نحوه مشاهده پروتکل امنیتی یک وب سایت نیز به این صورت است که شما می‌توانید با مراجعه به نوار ابزار بالای صفحه که نام دامنه وب سایت بر روی آن نوشته شده است، هر یک از این پروتکل فعال بر روی وب سایت مورد نظر را مشاهده کنید. 

دلایل ضروری بودن گواهی ssl

 حالا که متوجه شدید گواهی ssl دقیقا چیست، در ادامه می‌خواهیم دلایل ضروری بودن خرید ssl  به عنوان گواهی امنیتی برای وبسایت را نیز برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

گواهی ssl

تضمین و افزایش امنیت وب سایت:

اولین و مهمترین دلیل ضرورت وجود ssl، امنیت وب سایت است. وقتی گواهی ssl بر روی وب سایت شما فعال باشد، در واقع تمام اطلاعاتی که بین سرور و کلاینت رد و بدل می‌شوند به طور کلی رمزگذاری خواهند شد. در نتیجه این اطلاعات به راحتی به سرقت نمی‌روند و بر این اساس اطلاعات کاربران و همچنین اطلاعات شما در شرایطی استاندارد و امنیتی باقی خواهند ماند. اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید و دوره یا محصول خاصی را در آن به فروش می‌رسانید، قطعاً کاربران شما باید از بابت در اختیار قرار دادن اطلاعات حساب بانکی و مشخصات خود به وب سایت شما اعتماد داشته باشند. 

همچنین خرید ssl باعث تایید هویت وب سایت شما می‌شود. به صورتی که وقتی این پروتکل بر روی وبسایت شما فعال باشد، موتور‌های جستجوی گوگل فعالیت برند و دامنه شما را رسمی و قانونی تلقی می‌کنند. 

اعتماد بیشتر مشتریان و کاربران به سایت:

امروزه اکثر کاربران با این پروتکل امنیتی آشنایی دارند و در صورتی که بخواهند از وب سایتی خرید کنند و یا اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن قرار دهند حتماً به گواهی ssl دقت می‌کنند. همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم این پروتکل در کنار دامین وبسایت قابل مشاهده است و در صورتی که کاربران پروتکل http را به جای https مشاهده کنند اعتمادشان را به سایت شما از دست خواهند داد. همانطور که گفتیم این پروتکل امنیتی باعث به رسمیت شناخته شدن وب سایت شما می‌شود و بر این اساس خیال کاربر از بابت خرید و پرداختی راحت خواهد بود. در نتیجه یکی از معیار‌هایی که برای داشتن فروش موفق و بالا باید آن را در نظر بگیرید خرید ssl است. 

تاثیر بر سئو:

باید بدانید که گواهی ssl تاثیر مستقیمی بر سئو وبسایت دارد. وقتی موتور‌های جستجوگر وب سایت شما را به رسمیت بشناسند، در نتایج گوگل آن را بیشتر به کاربران نمایش خواهند داد. گوگل تمایل دارد تا بیشتر وب سایت‌های رسمی و دارای پروتکل https را در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهد و همین موضوع تاکیدی بر تاثیر مستقیم این گواهی بر سئو وبسایت است. فرقی نمی‌کند که شما یک فروشگاه اینترنتی دارید، یک آموزشگاه اینترنتی هستید و یا یک رسانه؛ در صورتی که خرید ssl را در دستور کار خود قرار ندهید، نمی‌توانید مخاطبان و کاربران زیادی را جذب کنید و روند رشد شما بسیار کند باقی می‌ماند.

ضروری برای دریافت درگاه بانکی:

با توجه به اهمیت بسیار زیاد گواهی ssl، تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی فقط به وب سایت‌هایی که دارای این گواهی هستند خدمات ارائه می‌دهند. در نتیجه برای دریافت یک درگاه پرداخت رسمی و قانونی نیز باید این پروتکل را بر روی وبسایت خود فعال داشته باشید. همچنین باید بدانید که قبل از دریافت نماد الکترونیک نیز باید خرید ssl را انجام دهید تا بتوانید آن را دریافت کنید. 

Ssl، ضروری برای هر وب سایت:

باید از این موضوع مطلع باشید شرکت گوگل در سال ۲۰۱۸ گواهی ssl را برای فعالیت تمام وب سایت‌ها ضروری اعلام کرد. بعد از اعلام گوگل تمام کاربرانی که از طریق مرورگر‌های معروف جهان به وبسایت‌های فاقد این گواهی امنیتی مراجعه کنند، با هشدار Not Secure در نوار url خود مواجه خواهند شد. همچنین اخبار غیر رسمی مبنی بر اینکه ممکن است گوگل فعالیت وب سایت‌های فاقد این گواهی را مسدود کند نیز وجود دارد. 

 در نتیجه اگر خرید ssl را به تعویق بیندازید ممکن است در آینده با مشکلات و جرایم متعددی از جانب گوگل روبرو شوید. 

انواع گواهیssl

 گواهی ssl

در ادامه قصد داریم انواع گواهی ssl را به شما معرفی کنیم تا تصمیم بگیرید کدام یک را انتخاب و خریداری کنید. 

گواهی EV ssl

معتبرترین گواهی ssl موجود در جهان EV است. این گواهی با توجه به اعتبار بسیار بالای خود، قیمت نسبتاً بالایی دارد. برای دریافت این گواهی باید مدیر وبسایت اطلاعات هویتی خود را از طریق تست‌ها و روش‌های مشخص شده به مرحله تایید برساند تا بتواند آن را دریافت کند. خرید ssl مدل EV بیشتر برای شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی یا خصوصی در نظر گرفته شده است که از کاربران خود اطلاعات هویتی و مالی دریافت می‌کنند. در نتیجه اگر کسب و کار اینترنتی شما نیاز به دریافت اطلاعات هویتی کاربران وب سایت ندارد، نیازی به پرداخت هزینه برای دریافت این گواهی نیست و می‌توانید موارد ارزان‌تر را خریداری کنید. 

 همچنین با خرید این گواهی علامت قفلی سبز رنگ به عنوان تایید وب سایت شما در url نمایش داده می‌شود. 

گواهیOV ssl

این گواهی ssl نیز مانند نسخه قبلی دارای اعتبار بسیار بالایی است. برای دریافت این گواهی نیز مدیر وبسایت باید مراحل احراز و تایید هویت مشخصی را پشت سر بگذارد و با پرداخت هزینه مشخصی آن را دریافت کند. معمولاً فروشگاه‌های اینترنتی وسیع که دوره یا محصول خاصی را به فروش می‌رسانند از این گواهی امنیتی استفاده می‌کنند. 

گواهی DV ssl

این گواهی ssl قیمت بسیار کمتری نسبت به دو نسخه قبلی دارد و می‌توانید به راحتی با پرداخت هزینه پایینی آن را دریافت کنید. لازم به ذکر است که برای دریافت این گواهی امنیتی دردسر‌های زیادی نخواهید داشت و فقط باید پاسخ یک ایمیل ساده را بدهید تا مالکیت دامنه شما تایید شود. باید بدانید که رمزگذاری این گواهی نسبت به نسخه‌های قبلی ساده‌تر است و طبیعتاً اعتبار و امنیت کمتری برای وب سایت شما ایجاد خواهد کرد. البته این گواهی برای وبلاگ‌ها و وب سایت‌هایی که با اطلاعات هویتی و مالی افراد سروکار ندارند گزینه مناسبی است و با وجود آن وبسایت شما دارای پروتکل https خواهد شد. اگر به یک ربه گواهی امنیتی ارزان و در عین حال کاربردی نیاز دارید، خرید ssl نسخه DV مورد مناسبی است. 

گواهی ssl را جدی بگیریم!

خرید گواهی ssl علاوه بر افزایش امنیت وبسایت و حفظ حریم شخصی افراد، باعث جلب اعتماد آنها به سایت شما می شود که بسیار مورد اهمیت است.گواهی ssl در انواع مختلفی توسط شرکت های هاستینگ معتبر قابل خریداری می باشد و در جهت حفظ اطلاعات سایت های مختلف و داده محور، مورد استفاده قرار می گیرد.

کدخبر: ۱۰۷۶
ارسال نظر