کدخبر: ۱۴۸۳۰

برای راه اندازی کارگاه تولید لباس چه تجهیزاتی نیاز است

 

کارگاه های تولید پوشاک با توجه به نوع تولید و گستردگی آن ها، به تجهیزات و ابزارآلات اولیه نیاز دارند. انتخاب تجهیزات یک تولیدی می تواند بر روی مواردی چون سرعت کار و کیفیت محصولات تاثیر مستقیمی داشته باشد. به صورتی که اغلب لباس های یک تولیدی پوشاک مجهز به ماشین آلات پیشرفته، در مقایسه با تولیدی های کوچک، از کیفیت بیشتری برخوردار بوده و سرعت کار آن تولیدی، به مراتب بالاتر خواهد بود.

لوازم اولیه و ضروری برای راه اندازی کارگاه

در این بخش به بررسی لوازم اولیه و لازم جهت راه اندازی یک کارگاه تولید لباس می پردازیم:

میز برش

هر کارگاه تولیدی پوشاک، جهت فرآیند آماده سازی پارچه، به یک میز برش نیاز دارد. این میز های برش انواع مختلفی دارند که با در نظر گرفتن نیاز تولیدی انتخاب و تهیه می شوند.

چرخ خیاطی صنعتی

ضروری ترین تجهیزات برای یک کارگاه خیاطی، داشتن یک چرخ خیاطی است. لازم است از لیست چرخ خیاطی های کارگاهی، متناسب با نوع لباس تولیدی کارگاه خود، چرخ خیاطی مناسبی را انتخاب و تهیه کنید. از انواع چرخ های موجود در بازار، باید به چرخ راسته ‌دوز، یک سوزنه، دو سوزنه و زیگزاگ و… اشاره کرد.

میز اتو

وجود میز اتو در یک کارگاه می‌ تواند زمان اتوکشی انواع لباس های تولیدی را کاهش داده و موجب بالا رفتن راندمان کار شود. وجود میز اتو به خصوص میز های مکش در کارگاه صنعتی باعث می شود که زمان ۵ دقیقه ای اتوکشی لباس، به زمان ۲ دقیقه ای تبدیل شود.

 

مانکن خیاطی

یکی از مهم ترین ابزار مورد نیاز در کارگاه خیاطی که طراح لباس باید در محل کار خود داشته باشد، مانکن است. در حرفه‌ خیاطی، از مانکن در مواردی چون پرو گیری و نمایش لباس استفاده می شود.

 

بخارشو

بخار فراوان و پر فشار عملیات اتوکشی را راحت نموده و ماندگاری آن را افزایش می دهد. به همین دلیل شرکت های تولید کننده لباس، در جستجوی راه هایی با صرفه جهت تولید بخار هستند که استفاده از دیگ بخار یکی از آن ها است.

آینه

برخی از افرادی که در کارگاه خیاطی کار می کنند، از نصب آینه جهت پرو لباس مشتریان غافل هستند. لازم است برای رضایت مشتریان، آینه‌ ای بزرگ در بخش مناسبی از کارگاه نصب گردد.

تجهیزات تخصصی تر برای تجهیز کارگاه در سطح بالاتر

برای راه اندازی یک کارگاه با سطحی بالاتر، به یک سری تجهیزات تخصصی نیاز است که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

دستگاه برش پارچه

در صنعت پوشاک، بخش برش بسیار حائز اهمیت بوده و بدون وجود دستگاه های برش، این امر ناممکن خواهد بود. سرعت دستگاه برش پارچه در کارگاه تولید لباس به صورتی است که عملیات طراحی و برشی که در حالت دستی یک ماه طول می کشد را در ۲ تا ۳ روز انجام می دهد.

 

دستگاه دوخت سرد

دستگاه دوخت سرد یا پنوماتیک، ابزاری است که به منظور دوخت انواع نایلون، سلفون و حتی فویل های آلومینیومی به کار می رود. این دستگاه از جمله ماشین های محبوب در زمینه بسته بندی است که از لحاظ سرعت، کارایی و قیمت، جایگاه خوبی در بازار دارد. همان طور که دستگاه دوخت پلاستیک پدالی با فشار یک پدال توسط پا عمل می کند، این دستگاه نیز به همین صورت است.

 

دستگاه پرس حرارتی

دستگاه پرس حرارتی، به دستگاهی می گویند که به وسیله حرارت و فشار دو سطح و یا دو صفحه، به انجام عملیات چاپ می پردازد. این دستگاه به کاربر این اجازه را می ‌دهد که دما، فشار و مدت زمان فرآیند چاپ را تنظیم و کنترل کند.

دستگاه گلدوزی

همان طور که دستگاه های ساده گلدوزی، برای انواع گلدوزی های خانگی و شخصی کاربرد دارند، در برخی از کارگاه های خیاطی و نیز کارخانجات دوخت پوشاک هم به منظور تولید انبوه کار، از چرخ خیاطی گلدوزی استفاده می شود. گلدوزی کردن پارچه در صنعت خیاطی، موجب جلوه خاص و زیبایی لباس می شود. از کاربرد های دیگر گلدوزی باید به دوختن انواع مارک ها و لوگو های برند های گوناگون بر روی محصولات پارچه ای آن ها اشاره کرد.

 

دستگاه ریسندگی

دستگاه ریسندگی در کارگاه تولید لباس از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا عملکرد آن به طور مستقیم روی کیفیت نهایی پارچه موثر خواهد بود. وظیفه دستگاه ریسندگی، تبدیل نمودن الیاف به نخ بهره است. در حال حاضر طیف گسترده ای از انواع ریسندگی و نساجی وجود دارند که از مهم ترین آن ها باید به موارد زیر اشاره نمود:

  • ریسندگی پشمی
  • ریسندگی نیمه فاستونی
  • ریسندگی پنبه ای
  • ریسندگی فاستونی
کدخبر: ۱۴۸۳۰
ارسال نظر