کدخبر: ۱۵۰۱۸

مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در صنعت خودرو کدامند؟

مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در صنعت خودرو کدامند؟

 

آشنایی با صنعت خودروسازی ایران

صنعت خودروسازی ایران پس از صنعت نفت و فرآورده‌های نفتی، بزرگترین صنعت در کشور ایران است در واقع صنعت خودروسازی در ایران به دلیل وسعت آن نقش مهمی در اشتغال و بخش‌های مرتبط با حوزه صادرات دارد.

امروزه ایران با ساخت بیش از یک میلیون دستگاه خودرو به عنوان هجدهمین خودروساز جهان و بزرگترین خودروساز خاورمیانه شناخته می‌شود.

به عنوان مثال شرکت خودروسازی ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی در خاورمیانه به رشد صنعت خودرو در ایران بسیار کمک کرد تا حدی که ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو در سال ۲۰۰۹ میلادی رتبه پنجم جهان را پس از چین تایوان رومانی و هند از آن خود کرد.

مهمترین شرکت‌های شناخته شده خود در صنعت خودروسازی ایران شرکت‌های ایران خودرو و سایپا هستند که شرکت ایران خودرو فعالیت خود را از سال ۱۳۴۱ آغاز کرده است و محصولاتی متنوع همچون تارا، رانا پلاس وانت آریسان، سورن، انواع سمند و انواع پژو و... را به متقاضیان خود عرضه می‌کند.

شرکت خودروسازی سایپا نیز از سال ۱۳۴۶ آغاز به فعالیت کرده و محصولات متنوعی همچون ساینا، ساینا اس، کوییک، شاهین و غیره از جمله مدل‌هایی است که به مشتریان خود ارائه می‌کند.

شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به عنوان دو شرکت بزرگ تجاری در صنعت خودروسازی فعالیت می‌کنند و مهم‌ترین شریک تجاری صنعت خودروسازی کشور ایران پژو می‌باشد.

شرکت خودروسازی پژو دومین خودروساز بزرگ اروپا است.

این شرکت خودروسازی فرانسوی نخستین شرکتی بود که از تایرهای لاستیکی برای خودروهای خود استفاده کرد.

حضور خودروسازی پژو در ایران با مدل‌های پژو ۵۰۴ و ۴۴ و پژو ۲۰۵ آغاز شد و در سال ۱۳۶۹ اقدام به مونتاژ و تولید صورت گرفت.

با مشارکت و همکاری پژو و شرکت خودروسازی ایران خودرو خودروهای بسیاری مانند پژو ۴۰۵ در کشور ایران تولید و عرضه شدند.

در سال‌های اخیر نیز پس از توافق برجام، شرکت خودروسازی پژو و ایران خودرو با ایجاد شرکت جوینت ونچر ایکاپ جهت عرضه مدل‌های به روزتر شرکت پژو در ایران به صورت واردات و مونتاژ توافق کردند.

خودروهای مربوط به برند پژو به عنوان یک برند محبوب و پرفروش در میان مردم ایران شناخته می‌شوند و تاثیرگذاری پژو بر صنعت خودروسازی ایران غیر قابل انکار است زیرا تمام محصولات ملی ایران خودرو بر اساس ساختار و پیشینه خودروهای پژو توسعه یافته‌اند.

از سال ۱۳۷۳ قطعات داخلی خودرو در ایران ساخته شد و در دستور ساخت شرکت ساپکو قرار گرفت و به مرور زمان استفاده از قطعات خارجی در خودروهای ایرانی کمرنگ‌تر شد.

همکاری شرکت خودروسازی پژو با شرکت‌های خودروسازی ایرانی تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران آغاز شوند ادامه داشت، اما با شروع تحریم‌ها و در نهایت در سال ۱۳۹۱ ارسال قطعات پژو به ایران متوقف شد و در نهایت به طور کلی از بازار ایران به عنوان یک شریک تجاری مهم جدا شد.

صادرات خودروهای ایرانی

به گزارش سایت شرکت نیک پاد بیشترین تولیدات خودروسازهای ایرانی در کشورهایی همچون عراق الجزایر سوریه ترکمنستان لبنان چین ساحل عاج آذربایجان و جیبوتی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در واقع بزرگترین بازارهای هدف صادرات خودروهای ایرانی کشورهای نام برده است؛ که در این میان سهم کشور عراق با ۷۶ درصد بیشترین سهم واردات خودرو را از ایران به خود اختصاص داده است و پس از آن در رتبه دوم و سوم به ترتیب کشورهای الجزایر و سوریه قرار دارند.

و البته در خصوص صادرات خودروهای مختلف ایرانی به کشورهای دیگر بر اساس آمار ارائه شده معمولا کشورهایی همچون چک ترکیه هند چین روسیه و بحرین به عنوان مهم‌ترین رقبا شناخته می‌شوند.

شرکای تجاری ایران در صنعت خودرو

امروزه به عنوان یک شریک تجاری مهم در صنعت خودروسازی ایران کشور چین فعالیت دارد چرا که در زمینه واردات مواد اولیه بیشترین درصد کالاهای مورد نیاز از کشور چین تامین شده است پس از چین به عنوان یک شریک تجاری دیگر در صنعت خودروسازی می‌توان از رومانی یاد کرد که چرا که بیشترین واردات مواد اولیه خودروسازی ایران را به خود اختصاص داده است.

در خصوص شرکای تجاری ایران در صنعت خودروسازی کشور جمهوری کره نیز با صادرات قطعات مختلف بسیاری از نیازهای خودروسازهای ایرانی را تامین می‌کند.

ژاپن سوئد و ترکیه نیز از دیگر شرکای تجاری ایران هستند که محصولات مختلفی را در خصوص صنعت خودرو به ایران ارائه می‌دهند.

آمارهای مختلف بیانگر این است که در سال ۱۴۰۱ ارزش کل صادرات خودرو و قطعات مربوط به آن از کشور ایران بیش از ۵۱ میلیون دلار بوده است که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است.

بیشترین حجم خودروهای صادراتی تولیدات شرکت ایران خودرو بوده است.

همچنین در خصوص صادرات قطعات مربوط به خودرو ایران خودرو و کروز به توافق‌های مهمی با کشورهای مختلف رسیدند از جمله این قراردادها قرارداد شرکت کروز با کشور عراق برای صادرات قطعات منفصله خودرو بوده است. همچنین این شرکت قرارداد دیگری برای صادرات قطعات منفصل به الجزایر دارد.

تفاهم نامه دیگری بین شرکت صنعتی ایران خودرو با کشورهای مختلفی از جمله بلاروس و آذربایجان و ونزوئلا منعقد شده است که در زمینه صادرات محصولات سواری، و قطعات خودرو می‌باشد.

به طور کلی با عنایت به تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر واردات انواع تجهیزات و قطعات و یا استقبال از صادرات خودروها و قطعات تولید شده‌ی ایرانی در سال‌های اخیر شاهد کاهش فرایند همکاری شرکت‌های خودروساز خارجی بوده‌ایم اما همچنان فعالیت‌های خودروسازان داخلی ادامه دارد و این صنعت در تلاش است تا با تولیدات داخلی قطعات به خودکفایی کامل رسیده و تامین کننده نیازهای داخلی و همچنین عرضه قطعات و خودروها جهت صادرات به کشورهای دیگر نیز باشد. امروزه از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در صنعت خودروسازی می‌توان به کشورهایی همچون چین، کره، ترکیه، عراق، آذربایجان و... اشاره کرد.

با این وجود دولت زمانی می‌تواند در راستای سیاست صادرات محور در حوزه صنعت خودرو به خوبی عمل کند که محصولات تولید شده نیز از کیفیت لازم تعریف شده در استاندارد جهانی برخوردار شوند.

کدخبر: ۱۵۰۱۸
ارسال نظر