کدخبر: ۱۵۹۶۵

معروف‌ترین نامزدهای انتخابات ۱۴۰۳ چه کسانی هستند؟

انتخابات 1403 در شرایطی فرا می‌رسد که نامزدهای معروفی برای رسیدن به خیابان پاستور تلاش می‌کنند؛ اما آنها کیستند

معروف‌ترین نامزدهای انتخابات 1403 چه کسانی هستند؟

معروف‌ترین نامزدهای انتخابات 1403 چه کسانی هستند؟

انتخابات

در انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران، هشتاد نفر از جریان‌های مختلف سیاسی به عنوان کاندیدا ثبت نام کردند.

در اینجا نگاهی می‌کنیم به چهره‌های شاخصی که برای انتخابات 1403 پا پیش گذاشتند.

هم‌چنین می‌توانید نظر خود را درباره انتخابات ریاست جمهوری 1403 در صفحه نظرسنجی با ما در میان بگذارید. 

نامزدهای مهم انتخابات 1403

محمود احمدی نژاد: محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، بار دیگر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده است. او که دو دوره ریاست جمهوری ایران را بر عهده داشته، با گرایش‌های محافظه‌کارانه و عوام‌گرایانه شناخته می‌شود. احمدی نژاد در دو دوره قبلی نیز کاندیدا شده بود اما صلاحیتش توسط شورای نگهبان رد شد.

علی لاریجانی: رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و یکی از چهره‌های برجسته سیاسی ایران، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده است. لاریجانی که در گذشته نیز دو بار کاندیدا شده بود، در دوره قبلی صلاحیتش توسط شورای نگهبان رد شد اما گفته می‌شود این بار ابتدا از تایید صلاحیت خود مطمئن شده و سپس ثبت نام کرده است.

سعید جلیلی: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی، برای انتخابات ریاست جمهوری 1403 ثبت‌نام کرده است. جلیلی که سابقه ریاست گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را دارد، پیش از این نیز دو بار نامزد انتخابات شده بود اما هر بار ناکام ماند.

علیرضا زاکانی: علیرضا زاکانی، که سابقه خدمت در دولت‌های مختلف را دارد، به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1403 ثبت‌نام کرده است. او با تمرکز بر مسائلی مانند توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و توانمندسازی جوانان، سعی کرده است تا رأی‌دهندگان را به سمت خود جلب کند. زاکانی در انتخابات 1400 به عنوان کاندیدای پوششی وارد شد و پس از انتخابات، شهردار تهران شد.

عبدالناصر همتی: عبدالناصر همتی، اقتصاددان و سیاستمدار اصلاح‌طلب که در دوره‌ قبلی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری حضور داشت، با تمرکز بر مسائل اقتصادی و تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی مردم وارد این رقابت شده است. او که سابقه ریاست بانک مرکزی را در دوره حسن روحانی در کارنامه دارد، می‌تواند با استفاده از دانش اقتصادی خود، راهکارهایی برای مقابله با تورم و رکود ارائه دهد.

وحید حقانیان: معاون اجرایی بیت رهبری به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1403 ثبت‌نام کرده است. او با تجربه‌ای که از مدیریت در بحران‌ها دارد، برنامه‌هایی برای ادامه مسیر دولت قبل و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی ایران دارد. البته مساله تایید یا رد صلاحیت او، هرکدام می‌تواند به شکلی باعث جنجال شود.

می‌توانید آخرین اخبار و تحلیل‌ها را درباره انتخابات در پیش رو در سایت انتخابات 1403 بخوانید.

سعید محمد: فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به عنوان یکی از چهره‌های نظامی وارد عرصه انتخابات شده است. او که پیشینه‌ اجرای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی را دارد، برنامه‌هایی برای توسعه اقتصادی و بازسازی ساختارهای کشور دارد.

سعید محمد با توجه به سابقه‌اش در قرارگاه خاتم‌الانبیاء، می‌تواند بر روی مسائلی مانند مدیریت منابع و بهبود زیرساخت‌ها تمرکز کند و به عنوان یک کاندیدای با تجربه در حوزه مدیریتی و اجرایی، راهکارهای عملی برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ارائه نماید.

محمدباقر قالیباف: انتظار نمی‌رفت رییس مجلس برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1403 نامزد شود.

قالیباف که پیش از این بارها برای رسیدن به خیابان پاستور تلاش کرده است، در دو دوره اخیر مجلس، رییس بوده و این گمان می‌رفت که به ریاست مجلس قناعت کند. این را هم باید در نظر داشت که قالیباف در دوره دوازدهم مجلس با گرفتن رای نمایندگان مستقل، رییس شد، در حالی که جبهه پایداری‌ها به شدت موقعیت او را در مجلس دوازدهم تهدید می‌کردند.

گفته می‌شود، قالیباف به نماینده‌های مستقل مجلس وعده داده بود که در صورت ریاست بر مجلس، دیگر در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد. با این حال، او رییس مجلس شد و سپس در آخرین ساعات مهلت ثبت نام، به وزارت کشور رفت و برای ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد.

باید دید که آیا او این بار موفق می‌شود به خیابان پاستور برسد یا نه.

اسحاق جهانگیری: شاید جهانگیری را به عنوان معاون حسن روحانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بشناسید اما سابقه او فراتر از این‌ها است. جهانگیری در دوره‌های دوم و سوم مجلس، نماینده بود و در دولت‌های علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان استاندار اصفهان فعالیت می‌کرد.

او در دو دولت محمد خاتمی وزیر صنایع و معادن بود و کسی بود که دستور توقف تولید پیکان را داد.

البته جهانگیری بیشتر با دلار 4200 تومانی شناخته می‌شود. او در سال 1397 اعلام کرد عرضه دلار بالای 4200 تومان قاچاق است و از آن به بعد، دلار 4200 تومانی به عنوان دلار جهانگیری معروف شد.

معاون حسن روحانی، در انتخابات ریاست جمهوری 1396 هم به عنوان نامزد پوششی شرکت کرد و به دفاع از کارنامه دولت روحانی پرداخت.

جهانگیری همچنین گفته است، رهبر انقلاب در گذشته از او خواسته به عنوان رابط اصلاح طلبان با رهبری عمل کند.

 

 

کدخبر: ۱۵۹۶۵
ارسال نظر