کدخبر: ۸۰۸۶

نسبت آثار فیلم فجر ۴۲ با گیشه و مخاطب؛ جشنواره‌ای با سقف مخاطب و کف فروش!

مخاطب و گیشه عضو انکار ناپذیر سینما هستند،‌ حتی مهم‌ترین فیلم هم بدون مخاطب ارزشی نخواهد داشت، بررسی آثار جشنواره فیلم فجر 42 از منظر اقتصاد سینما می‌تواند تصویری کلی از این جشنواره را نشان دهد.

نسبت آثار فیلم فجر 42 با گیشه و مخاطب؛ جشنواره‌ای با سقف مخاطب و کف فروش!

به گزارش پایگاه خبری 24، فروش گیشه فیلم‌های ساخته شده تبدیل به یکی از مهم‌ترین موضوعات روز سینما شده است،‌ تا جایی که شاید اگر فیلمی در این مرحله موفقیتی کسب نکند عایدی‌ای برای سینما نداشته است، از طرفی بسیاری از سینماگران جشنواره فیلم فجر را آیینه‌ای برای سینمای سال آینده ایران می‌دانند هرچند برخی هم نسبتی میان آثار گیشه‌ای و جشنواره فیلم فجر قائل نیستند و حتی جای آثار پرفروش را در جشن سینمای ایران نمی‌دانند.حالا با پایان جشنواره فیلم فجر تحلیل نسبت آثار حاضر در این رویداد با گیشه و مخاطب سینما می‌تواند نگاهی کلی به وضعیت اقتصاد سینما در سال آینده باشد، حضور آثار سینمایی از ژانرهای مختلف در این جشنواره نیز باعث شده تا این بررسی تحلیل دقیق‌ترین از سینمای ایران در سال 1402 بدهد.

۱. فیلم آبی روشن | بابک خواجه پاشا

یک داستان خانوادگی با محوریت امام رضا (ع) که از نظر بازیگر نیز دست پری دارد‌؛ داستان روان این فیلم هم باعث جذب مخاطب به آن خواهد شد،‌ بازی خوب مهران غفوریان، مهران احمدی،‌ مرتضی امینی‌تبار و سارا حاتمی می‌تواند نسبت «آبی روشن» با گیشه را تقویت کند.ژانر این فیلم در رتبه دوم و یا سوم ژانرهای پرفروش گیشه سینما است، اما خانوادگی بودن آن می‌تواند به افزایش مخاطبش کمک کند.
 

۲. فیلم آسمان غرب | محمد عسگری

«آسمان غرب» دومین ساخته محمد عسگری است، فیلم اول این کارگردان هنوز رنگ اکران را ندیده است تا سابقه او را در گیشه بشناسیم،‌ اما همین فیلم مختصات موفقیت گیشه‌ای به نسبت آثار خودش را دارد.پرداختن به شخصیت یک قهرمان ملی و نشان دادن رشادت‌های شهید شیرودی قشری از مخاطبین سینما را همراه خواهد کرد،‌ بازی میلاد کی‌مرام، آرمین رحیمیان و کریم امینی نیز می‌تواند شانس «آسمان غرب» را در گیشه افزایش دهد.تدوین متفاوت این فیلم نیز فارغ از خوب یا بد بودنش نیز در جذب مخاطب به کمک فیلم خواهد آمد.
 

۳. فیلم آغوش باز | بهروز شعیبی

ساخته بهروز شعیبی با تهیه‌کنندگی علی سرتیپی اقبال خوبی برای موفقیت در گیشه سینمای ایران دارد،‌ حضور بازیگران چهره در فیلم، داستان روان و البته اسم بهروز شعیبی می‌تواند نوید یک گیشه نسبتا موفق را بدهد.سینمایی «آغوش باز» موقعیتی خانوادگی را روایت کرده که از مختصات گیشه بازیگر چهره، فیلمنامه روان و البته موقعیت‌های چالشی را دارد‌؛‌ هرچند این فیلم در جشنواره فیلم فجر موفقیتی کسب نکرد.
 

۴. فیلم احمد | امیر عباس ربیعی

سینمایی «احمد» سومین ساخته امیرعباس ربیعی است، فیلمی با که به روایت ساعات ابتدایی زلزله بم و حضور شهید احمد کاظمی در صحنه برای کمک به افراد آسیب دیده است.فیلم از جهت بازیگر چهره خالی از قواعد فروش است،‌ اما بازی خوب تینو صالحی و توماج دانش بهزادی می‌تواند موقعیت‌های فیلم را تقویت کند. «ضد» ساخته قبلی ربیعی است که توانسته او را به کارگردان محبوب جامعه مخاطبین آثار استراتژیک سینما تبدیل کند و این هم می‌تواند باعث فروش خوب این فیلم میان آثار این گونه از سینما باشد.
 

۵. فیلم بهشت تبهکاران | مسعود جعفری جوزانی

ساخته مسعود جعفری جوزانی، فیلمی با بازیگران بسیار که از مجموعه ملاک‌های موفقیت در گیشه تنها همین بازیگران چهره را دارد، فیلمی با روایتی از روزهای ملی صنعت نفت که موفقیت عجیبی در جشنواره فیلم فجر به دست نیاورد.شاید شانس این فیلم در گیشه تنها با نام بازیگران و کارگردانش باشد، اما حضورش در صدر آثار پرفروش گیشه بعید است.
 

۶. فیلم پرویز خان | على ثقفى

پرویز خان به نظر منتقدین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر بود،‌ اثری که روایتی است مستند از تیم ملی ایران و پرویز دهداری که با اخراج چند بازیکن از تیم ملی به کشف بازیکنان جدید روی می‌آورد.جذابیت فوتبال به کمک این فیلم در زمان اکران خواهد آمد،‌ از طرفی روایت ملتهب و البته پر کشش داستان نیز به جذب مخاطب خواهد انجامید، بازی درخشان سعید پورصمیمی هم می‌تواند به موفقیت «پرویزخان» در گیشه کمک کند.
 

۷. فیلم تابستان همان سال | محمود کلاری

سومین ساخته محمود کلاری با تهیه‌کنندگی علی اوجی که در اختتامیه جشنواره فیلم فجر هم شرایط خوبی را تجربه کرد.از مختصات فروش در سینما این فیلم پارامتر بازیگران چهره را رعایت کرده است، البته شعاری بودن اثر می‌تواند از مخاطب آن بکاهد اما به طورکلی «تابستان همان سال» با مشخصات سینمای کلاسیک فیلم بدی نیست.هرچند ژانر آن به طور معمول در جدول فروش بالا نشین نبوده است.
 

۸. فیلم تمساح خونی | جواد عزتی

اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی که به اذعان و گفته بسیاری از اهالی سینما می‌تواند پرفروش‌ترین فیلم چند سال اخیر باشد.«تمساح خونی» از ویژگی‌های یک فیلم پرفروش همه را دارد؛ بازیگر محبوب، کارگردان محبوب، داستان پرکشش و ژانر پرمخاطب کمدی.همه اینها کنار هم می‌تواند نوید شکست رکوردهای فروش را در سینما بدهد، فیلمی که علاوه‌بر پرمخاطب بودن نشان دهنده دغدغه‌های اجتماعی و اخلاقی کارگردان نیز هست.«تمساح خونی» می‌تواند یک سینمای پرفروش دور از لودگی‌های سینمای بدنه باشد.
 

فیلم دروغ های زیبا | مرتضی آتش زمزم

فیلمی که ساخته مشترک ایران و بنگلادش است و بعید است به پرده سینما و اکران عمومی برسد، کیفیت فیلم حتی در حد یک ساخته معمولی در یک حشنواره فرعی و در یکی از کشورهای شرق آسیا هم نیست.داستان و محیط برای مخاطب ایرانی جذابیتی ندارد‌، اقبال در اکران شاید در بنگلادش!
 

۱۰. فیلم دست ناپیدا | انسیه شاه حسینی

این فیلم هم برای اکران باید به مذاکرات ارگانی امید داشته باشد، فیلمی که از نظر ساخت، پرداخت قضه، ویژگی‌های تصویری و فنی ضعیف است و حتی بازیگری هم برای جذب مخاطب ندارد.به‌نظر «دست ناپیدا» برای مخاطب مخصوص آثار دفاع مقدسی هم جذابیتی نخواهد داشت.شاید بهترین اتفاق برای «دست ناپیدا» پخش از تلویزیون باشد.
 

۱۱. فیلم دو روز دیرتر | اصغر نعیمی

فیلمی که به سینمای بدنه و کمدی‌هایی که با شوخی‌های مداوم قصد خنداندن مخاطب را دارند نزدیک است.«دو روز دیرتر» می‌تواند با شاخصه‌های نزدیک به «شهرهرت» در گیشه موفق شود.حضور بازیگران چهره در فیلم و البته موقعیت‌های خنده دار می‌تواند تا حدی به میزان فروش ساخته اصغر نعیمی کمک کند.کمپین توییتری ایجاد شده برای این فیلم در زمان جشنواره فیلم فجر و تبلیغات پیش از موعد عوامل برای فیلم می‌تواند به آشنایی مخاطب با اثر کمک کند.
 

۱۲. فیلم شه سوار | حسین نمازی

«شه‌سوار» حسین نمازی هم فیلمی است که احتمالا برای گیشه ساخته شده است، بازیگر لازم برای امکان فروش خوب در این فیلم حضور دارد، داستان و موقعیت فیلم هم کمدی است.شاید مشابه اتفاقی که برای «گیج‌گاه» افتاد برای «شه‌سوار» هم قابل پیش‌بینی باشد.
 

۱۳. فیلم شور عاشقی | داریوش یاری

«شور عاشقی» فیلمی است تاریخی که به بیان وقایع بعد از حادثه عاشورا می‌پردازد، این فیلم درصورت اکران شاید اولین فیلم عاشورایی اکران شده باشد.این فیلم گزینه خوبی برای اکران در ماه محرم است.
 

۱۴. فیلم صبح اعدام | بهروز افخمی

این فیلم هم یکی از ضعیف‌ترین آثار جشنواره فیلم فجر بود، اثری که شاید برای جذب مخاطب به حواشی کارگردانش دل بسته باشد.«صبح اعدام» هم در بهترین حالت گزینه‌ای برای پخش از تلویزیون است.
 

۱۵. فیلم صبحانه با زرافه‌ها | سروش صحت

ساخته سروش صحت هم یکی از امیدهای فروش در گیشه سال آینده سینما است،‌ فیلمی کمدی که پر ستاره‌ترین اثر جشنوراه فیلم فجر بود.شاید محبوبیت سروش صحت هم عامل دیگری برای موفقیت این فیلم در اکران باشد هرچند «صبحانه با زرافه‌ها» موفقیتی در جشنواره فیلم فجر کسب نکرد.
 

۱۶. فیلم قلب رقه | خیراله تقیانی پور

اگر مخاطب آثار استراتژیک و مقاوتی باشید و یا حتی به سینمای اکشن علاقه داشته باشید، «قلب رقه» مورد علاقه شما خواهد بود. فیلمی سخت با بازیگران خوب که جذابیت‌های داستانی بسیاری داشته و در گونه خودش پرمخاطب خواهد بود.
 

۱۷. فیلم مجنون | مهدی شاه محمدی

«مجنون» بهترین فیلم جشنواره 42 شد، فیلمی با موضوع زندگی شهید زین‌الدین و با روایتی از عملیات خیبر.این فیلم هم با توجه با بازی‌ها و موفقیت‌های جشنواره می‌تواند در گونه خود در گیشه موفق باشد.
 

۱۸. فیلم پروین | محمدرضا ورزی

پروین محمدرضا ورزی یک فیلم بیوگرافیکال خوب و خوش ساخت است،‌ البته دوری گریم مارال بنی‌آدم به چهره پروین اعتصامی از ضعف‌های این فیلم به شمار می‌آید، اما به هر حال فیلم در داستان‌گویی قوی است.
 

۱۹. فیلم میرو | حسین ریگی

میرو دومین ساخته حسین ریگی است، فیلمی که ادعای مخاطب کودک و نوجوان دارد.شاید بهترین اتفاق برای «میرو» همانی باشد که «هوک» تجربه کرد‌، پخش از تلویزیون!
 

۲۰. فیلم نبودنت | کاوه سجادی حسینی

ساخته کاوه سجادی حسینی از نظر بازیگر شرایط خوبی دارد‌، حضور امیر آقایی و سحر دولتشاهی با همراهی آزاده صمدی می‌تواند باعث فروش خوب فیلم باشد، اما ژانر فیلم و ساختش از پرفروش‌های گیشه عقب است.
 

۲۱. فیلم نپتون | محمدابراهیم غفاریان

نپتون هم یک ساخته معمولی اجتماعی است، روایت یک خانواده با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.این فیلم هم جدا از بازیگرانش شانس‌بالایی در فروش ندارد.
 

۲۲. فیلم نوروز | سهیل موفق

این فیلم یک ساخته خوب برای کودک و نوجوان است، فیلمی که به نظر در جذب مخاطبش موفق باشد.شاید بهترین زمان برای اکران این فیلم «نوروز» است،‌ اتفاقی که می‌تواند تنوع سبد اکران در نوروز را هم تضمین کند.
منبع: فارس
کدخبر: ۸۰۸۶
ارسال نظر