کدخبر: ۱۱۸۴۷

یک اقتصاددان: امروز کسی تمایل ندارد ارزش ریال را حفظ کند

یک اقتصاددان گفت: جای تاسف دارد که امروز کسی تمایل ندارد ریال را حفظ کند، برای همین امروز رشد نقدینگی کاهش یافته و عدد نقدینگی افزایش یافته است.

یک اقتصاددان: امروز کسی تمایل ندارد ارزش ریال را حفظ کند

به گزارش 24 آنلاین، کامران ندری درباره شایعه استعفای وزیر اقتصاد و ضرورت تغییر در کابینه اقتصادی در شرایط کنونی، اظهار کرد: «دلیل این شایعه مشخص نیست و برای آن پاسخی ندارم. اما اگر امروز قیمت ارز، سکه و... افزایشی است، نتیجه‌ی برخی سیاست‌ها در عرصه بین‌الملل است. این برای نخستین بار نیست که شوک‌ها و تکانه‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته است و بار آخر نیز نخواهد بود و ادامه‌دار است. در حال حاضر بازار منتظر واکنش ایران نسبت به حمله به کنسولگری ایران در دمشق است و بعد از آن نیز زنجیره‌ای از اتفاق‌هایی رخ خواهد داد که بر اقتصاد ایران اثرگذار خواهد بود. بنابراین طبیعی است که در این شرایط انگیزه‌ای برای اینکه افراد بخواهند ریال نگهداری کنند،‌ وجود ندارد و هر فردی که اندک ریالی داشته باشد، صلاح نمی‌داند که آن را نگه دارد و به سرعت ریال را به دلار، سکه و طلا تبدیل می‌کند.»

او ادامه داد: «وضعیت اقتصادی فعلی کشور موضوع جدیدی نیست و در گذشته نیز شاهد آن بودیم اما اینکه چرا منجر به این شده است که شایعه استعفای برخی از وزرا به وجود آید، تحلیلی ندارم زیرا موضوعی سیاسی است اما در طرح شدن آن قطعاً انگیزه سیاسی در ورای این اخبار کذب وجود دارد.»

این اقتصاددان درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت رئیسی، با بیان اینکه پاسخ روشن است،‌ اعلام کرد: «این عملکرد مطابق با وعده‌هایی که رئیسی در ابتدای آغاز به کار دولتش داده بود، نبوده است و اگر بخواهند براساس این وعده‌ها ارزیابی کنند، بعید می‌دانم که خودشان نیز نمره قابل قبولی را ارائه دهند. دولت مدعی بوده است که چنین اتفاقات و شوک‌هایی در اقتصاد ایران تاثیرگذار نیست اما در این مدت شاهد آن بودیم که هر واکنشی از ناحیه آمریکا و متحدان آن، بلافاصله بازخوردی در اقتصاد ایران به‌خصوص در بازار ارز و سکه و طلا دارد. مهمتر اینکه دولت قادر نبوده است آن را کنترل کند.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط کنونی لازم است وزیر اقتصاد یا هر فرد دیگری از بدنه اقتصادی ایران تغییر کند؟ گفت:‌ «بعید می‌دانم این اتفاق رخ دهد و معتقدم تاثیری نیز نخواهد داشت. بعید می‌دانم که دولت فردی بهتر از وزیر اقتصاد کنونی بتواند جایگزین کند. این نقد به دولت وارد است که نتوانسته افراد مناسبی را انتخاب کند و این نگرانی وجود دارد که اگر وزیر اقتصاد تغییر کند، ممکن است فرد جایگزین صلاحیتش از افراد فعلی پایین‌تر باشد.»

او معتقد است جای تاسف دارد که امروز کسی تمایل ندارد ریال را حفظ کند، برای همین امروز رشد نقدینگی کاهش یافته و عدد نقدینگی افزایش یافته است. این روند طبیعی است زیرا رشد نقدینگی برای این است که تضاضا برای آن وجود دارد. این نگرانی نسبت به آینده وجود دارد که انتظار تورمی اوج گرفته است.

منبع: هم میهن
کدخبر: ۱۱۸۴۷
ارسال نظر