کدخبر: ۴۱۹۳۶

روایتی از فشارهای سیاسی به وزیر راه برای انتخابات نظام مهندسی

فرزانه صادق؛ ۳۱ مرداد 1403با کسب ۲۳۱ رای موافق از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و راهی وزارت راه و شهرسازی شد.

روایتی از فشارهای سیاسی به وزیر راه برای انتخابات نظام مهندسی

به گزارش 24آنلاین  در همان ابتدای وزارتش گزارشاتی از استقبال کمرنگ مهندسین از انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی و اعمال سلیقه در احراز صلاحیت کاندیداها دریافت کرد. گزارشاتی که به تایید هیات نظارت بر این انتخابات هم رسید.

از این رو با پیشنهاد مسعود بیات منش سرپرست وقت معاونت مسکن و ساختمان و موافقت وزیر مسکن، پنجم مهرماه اعلام شد که برگزاری انتخابات نظام مهندسی به تعویق افتاده و ثبت نام از نامزدهای این انتخابات تمدید می‎شود. هدف از این تصمیم، برگزاری انتخاباتی پرشورتر با رقابت حداکثری میان اعضای جامعه مهندسین اعلام شد. ضمن اینکه در سایه تعویق این انتخابات، شورای انتظامی نظام مهندسی فرصت بیشتری می یافت تا به پرونده های بیشتری رسیدگی کند و متخلفین از حضور در این انتخابات منع می شدند. از این رو تعویق انتخابات نظام مهندسی؛ گامی در راستای شفاف سازی و فسادستیزی نیز تلقی شد.

**شفافیت و فسادستیزی یا تخلف؟!

اما هنوز امضای وزیر ذیل ابلاغ این تصمیم خشک نشده بود که انتقاداتی به ویژه از ناحیه کمیسیون های تخصصی مجلس برانگیخته شد. پاسخ‎های «صادق» در دفاع از انتخاباتی رقابتی و شفافسازی و فسادستیزی، کمیسیون‎ عمران را قانع نکرد. اگرچه دیوان عدالت اداری در تاریخ 16 آبان ماه؛ تصمیم وزارت راه و شهرسازی در تعویق انتخابات نظام مهندسی را غیرقانونی ندانست؛ اما 22 آبان ماه؛ زمانی که عمر وزارت فرزانه صادق هنوز به سه ماه نرسیده بود؛ گزارش کمیسیون عمران مجلس با عنوان «تخلف در برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی» با 200 رای از مجلس به دستگاه قضا، ارجاع شد.

**انتخابات شیشه ای که رکورد مشارکت را شکست

نهایتا این انتخابات سوم تا هفتم دی ماه برگزار شد و برگزاری تماما الکترونیک آن؛ مهر تاییدی بر شفافیت حداکثری آن زد. اگرچه برخی منتقدان تعویق انتخابات؛ آن را «مهندسی انتخابات» خوانده و مدعی بودند که این تصمیم به منظور حضور برخی چهرهای خاص سیاسی همچون «احمد خرم» و «عباس آخوندی» است؛ اما عدم کاندیداتوری این افراد نشان داد که برچسب‌های سیاسی؛ اتفاقا به این تصمیم نچسبیدند.

گزارش هیات نظارت بر این انتخابات هم گویای رشد 20 درصدی ثبت نام نامزدها نسبت به دور گذشته و رشد 49 درصدی مشارکت در انتخابات بود که دستیابی به هدف غایی تعویق در برگزاری انتخابات نظام مهندسی از سوی وزارت راه و شهرسازی را اثبات کرد.

**تصمیم گیری ظرف 3 روز؛ نه 5 ماه

تازه حواشی این انتخابات فروکش کرده بود که موضوع انتخاب اعضای شورای مرکزی و ریاست نظام مهندسی بار دیگر خبرساز شد. در راستای دستور وزیر به منظور حفظ شفافیت در انتخابات؛ انتخاب اعضای شورای مرکزی نیز در 25 تیرماه به صورت الکترونیک و با مشارکت بیش از 98 درصدی برگزار شد و 64 نفر انتخاب و به وزیر راه معرفی شدند.

فرزانه صادق نیز با دو معیار «حضور افرادی از تمامی استانهای کشور» و «کسب حداکثر آرا در رشته‎های هفت‌گانه مهندسی»؛ ظرف سه روز، 32 عضو منتخب شورای مرکزی نظام مهندسی را انتخاب و معرفی کرد. انتخابی که در ادوار گذشته 3 تا 5 ماه به طول می‎انجامید؛ این بار با چنین سرعتی صورت گرفت که مصداق «پرهیز از لابی گری» و «مقابله با سوداگری و رانت» قلمداد شد. (تصویر نشست وزیر با اعضای شورای مرکزی نظام و اعطای اعتبارنامه به ایشان).

**مقومی یا حناچی؟! مساله این است

وزیر راه و شهرسازی در احترام به رای متخصصین و مهندسین؛ انتخاب رئیس نظام مهندرسی را نیز به خود آنها سپرد. به این ترتیب در انتخاباتی که ششم مردادماه برگزار شد؛ امیر مقومی با 18 رای از پیروز حناچی با 17 رای و ابراهیم کریمی با 8 رای پیشی گرفت. حناچی که با اختلاف یک رای بیشتر ازعباس آخوندی توانسته بود در سال 97 شهردار تهران شود؛ این بار با اختلاف همان یک رای، از مقومی جا ماند.

 

اگرچه نظر خانم وزیر مبنی بر تکیه به آرای مهندسین اعلام شده بود اما بار دیگر سایه مجادلات سیاسی بر این انتخابات صنفی و تخصصی سنگینی کرده و برخی این تصمیم وزیر راه و شهرسازی را برنمی‎تابند.

فرزانه صادق که تصمیمش برای تعویق انتخابات نظام مهندسی؛ با مخالفت اصولگرایان بویژه جبهه پایداری در مجلس روبرو شده بود؛ این بار زیر تیغ انتقادات پررنگ اصلاح طلبان است که از او انتظار دارند خلاف قولی که داده به جای اعتماد به رای مهندسین؛ حناچی را به عنوان گزینه ریاست نظام مهندسی به رئیس جمهور معرفی کند. آنها به استناد اصولگرا بودن مقومی؛ بی اعتنا به صنفی و تخصصی بودن «سازمان نظام مهندسی»؛ معرفی او به عنوان گزینه ریاست این تشکل را «باج دادن وزیر به مجلس و اصولگرایان» و حتی «باج دادن به منان رئیسی نماینده قم» که پای ثابت استیضاح وزیر است؛ نامیده‎اند.

** باج نمی دهم پس هستم!

به این ترتیب وزیری که یک روز از سوی اصولگرایان متهم بود «جاده صاف کن اصلاح طلبان» برای حضورشان در رقابت انتخابات نظام مهندسی است؛ امروز از سوی اصلاح طلبان به «باج دادن به اصولگرایان» متهم شده است. همه اینها هم به خاطر آن است که «فرزانه صادق» هیچ عقبه سیاسی ای ندارد و به هیچ حزب و جریانی وابسته نیست. کمیته انتصاب وزرا نیز او را به عنوان «یک کارشناس» به پزشکیان جهت تصدی وزارت راه و شهرسازی معرفی کرده بود؛ سوابقش در این وزارتخانه از یک کارمند معمولی تا معاون وزیر، هم گویای رجحان «تخصص» بر «تحزب» نزد خانم وزیر است.

در حالیکه از «صادق»؛ انتظار می رود «صادقانه» بر عهد خود به جامعه مهندسین باقی بماند و همانطور که وعده داده بود طی نامه ای به رئیس جمهور، مقومی را برای ریاست سازمان نظام مهندسی معرفی کند؛ منتقدان اصلاح طلب او انتظار دارند که او هر سه گزینه (مقومی، حناچی و کریمی) را به رئیس جمهور معرفی کند. گویی اطمینان دارند که پزشکیان، حناچی را برخواهد گزید؛ اطمینانی که با توجه به تاکید رئیس دولت چهاردهم بر «وفاق»؛ چندان هم قریب به یقین نیست.

 

کدخبر: ۴۱۹۳۶
ارسال نظر