سازمان هواپیمایی: تحریمهای شرکتهای هواپیمایی پیش از مکانیسم ماشه هم وجود داشته است
معاون سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تحریمهای شرکتهای هواپیمایی در شرایط فعلی با قبل از فعال شدن مکانیزم ماشه هیچ تفاوتی نکرده است.

به گزارش 24 آنلاین، سید حمیدرضا صانعی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص فعال شدن مکانیزم ماشه و تاثیر آن بر صنعت هوایی اظهار کرد: تحریمهای شرکتهای هواپیمایی در شرایط فعلی با قبل از فعال شدن مکانیزم ماشه هیچ تفاوتی نکرده و همواره این تحریمها وجود داشته است؛ به طوری که ایرلاینهای ایرانی همواره به سختی میتوانستند هواپیماها و قطعات مد نظر خود را وارد کشور کنند.
وی افزود: در یک سال فعالیت دولت چهاردهم حدود ۲۳ هواپیما وارد کشور شده و در کنار آن تعدادی از هواپیماهایی که عمر بالایی داشتند یا با مشکلات عملیاتی مواجه بودند، از رده خارج شدند.
معاون سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: در مقام مقایسه، در دولت چهاردهم ورود هواپیماها به کشور کمی بهتر شده است، به طوری که در چند ماه اخیر تعداد هواپیماهای بیشتری را توانستهایم وارد کنیم و امیدواریم بتوانیم همین روند را ادامه دهیم.
وی اضافه کرد: از زمان استقرار دولت فعلی آمریکا دور زدن تحریمها سختتر از گذشته شده است، با این حال همواره در ۴۰ سال اخیر با این مشکلات مواجه بودیم.
صانعی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای شرکت هواپیمایی آسمان اظهار داشت: شرکتهای هواپیمای دولتی همواره مشمول محدودیتهای ظالمانه بیشتری هستند و علاوه بر آن، در داخل کشور نیز با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم میکنند؛ به طوری که به آن سهولت که یک شرکت سرمایهگذار بخش خصوصی میتواند هواپیما بخرد یا تراکنش مالیاش را انجام دهد (که آن هم راحت نیست)، به لحاظ قوانین داخلی نیز با محدودیتهای بیشتری مواجه است.
وی با اشاره به کاهش تعداد هواپیماهای فعال این شرکت به تنها یک فروند گفت: از یک سو هر چقدر مجوزهای کمتری به این شرکت بدهیم درآمد همان یک هواپیما نیز کمتر شده و مشکلات این شرکت با آن همه پرسنل بیشتر خواهد شد.
این مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به زمین گیر شدن تنها هواپیمای شرکت آسمان در فرودگاه نجف ادامه داد: از سویی دیگر، وقتی مجوز بیشتری نیز به این شرکت بدهیم مردم با سختیهای بیشتری مواجه میشوند و در این راستا برای اینکه جلوی چنین مشکلاتی را بگیریم مجوزهای شرکت آسمان را محدود کردیم تا بتواند وضعیت خود را بهبود دهد.
صانعی اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری میتواند شرایط را برای این شرکت تسهیل، مقررات را به صورت شفاف بازگو و همچنین با مالکان دولتی این شرکت رایزنی کند تا بتوان آن را از وضعیت فعلی خارج کرد، اما در حقیقت این مالکان آسمان هستند که میتوانند آن را تقویت کرده یا نابود کنند و سازمان هواپیمایی کشوری نمیتواند در نظام حکمرانی شرکتها به ویژه شرکتهای دولتی دخالت کند؛ لذا پیشنهادات و راهکارهای خود را پیگیری میکنیم و امیدواریم با این راهکارهای اجرایی بتوان آسمان را از وضعیت فعلی خارج کرد.