جوابیه «ایرانایر» به انتشار خبری درباره بازنشسته شدن اجباری ۲۸ خلبان باتجربه
شرکت ایران ایر در واکنش به انتشار خبری مبنی بر بازنشسته شدن اجباری تعدادی از خلبانان هواپیماهای این شرکت، جوابیهای صادر کرد.
به گزارش ۲۴ آنلاین،
شرکت ایران ایر در واکنش به انتشار خبری مبنی بر بازنشسته شدن اجباری تعدادی از خلبانان هواپیماهای این شرکت، جوابیهای صادر کرد.
متن جوابیه به شرح ذیل است:
در پی انتشار مطلبی در صفحه یک آن رسانه محترم در روز سه شنبه 20 ابان ماه سال جاری با عنوان" چرا 28 خلبان ایران ایر بازنشسته شدند، وزیر راه رسیدگی کنید" جوابیه ذیل جهت تنویر افکار عمومی و جلوگیری از برداشتهای نادرست ارسال میگردد.خواهشمند است دستور فرمایید طبق ماده 32 قانون مطبوعات نسبت به درج آن اقدام لازم به عمل اید.
۱. بر اساس مصوبه اسفندماه ۱۴۰۳ هیأتمدیره شرکت و حسب تأکید مراجع نظارتی تعداد ۲۵ نفر از خلبانان ارجمند که همه دارای بالای ۶۰ سال سن و میانگین حدود ۴۰ سال سابقه خدمت بودند، مطابق ضوابط و مقررات استخدامی به افتخار بازنشستگی نائل آمدند. این اقدام در چارچوب سیاستهای کلان منابع انسانی و با هدف حفظ توازن میان نیروهای جوان و پیشکسوت صورت پذیرفت.
۲. یکی از اصول بنیادین در صنعت هوانوردی، حفظ آمادگی عملیاتی و تخصصی خدمه پروازی است. با توجه به تحریمهای ظالمانه غرب، کاهش هواپیماهای فعال و حجم محدود پروازهای ناوگان برخی خلبانان محترم صرفاً ماهیانه یک پرواز انجام میدادند. استمرار چنین وضعیتی از منظر تخصصی و حفظ آمادگی نیازمند بررسی میباشد و تصمیم اخیر با هدف ارتقای آمادگی عملیاتی و رعایت استانداردهای حرفهای اتخاذ شد.
۳. برخی از خلبانان بازنشسته در سالهای پایانی خدمت در کنار فعالیتهای ستادی، همچنان پرواز داشتهاند و از مزایا و حقوق خلبانی بهرهمند بودهاند. تصمیم اخیر، ساماندهی این وضعیت و اجرای دقیق قوانین اداری کشور، توزیع عادلانه مسئولیتها و مزایا را هدف قرار داده است.
۴. ادعاهایی نظیر افزایش سقف سنی خلبانان به ۶۷ سال یا وجود کمبود خلبان در “هما” فاقد مستندات معتبر بوده و موجب تشویش افکار عمومی میشود. سقف سنی خلبانی همچنان ۶۵ سال است و هیچ تغییری در این خصوص صورت نگرفته است. همچنین تعداد خلبانان فعال و ناوگان هواپیماها مطابق نیازهای عملیاتی بوده و کمبودی وجود ندارد.
۵. این تصمیم، اقدامی شجاعانه و اصلاحی در جهت نوسازی ساختار سازمانی “هما” بوده است؛ اقدامی که باید سالها پیش انجام میشد، اما بهدلایل مختلف به تعویق افتاده بود. هدف جلوگیری از بروز مشکلات مشابه در برخی شرکتهای هواپیمایی دیگر و تقویت شفافیت، عدالت سازمانی و بهرهوری است.
۶. همچنین ادعای جذب این گروه در شرکتهای خارجی به عنوان خلبانان «فوقمتخصص» نادرست است؛ زیرا در اغلب شرکتهای معتبر منطقهای و بینالمللی محدودیت سنی برای اشتغال خلبانان معمولاً زیر ۵۵ سال است و بهکارگیری افراد در سنین بالاتر از آن امکانپذیر نیست. چنانچه برخی از این عزیزان تمایل به ادامه فعالیت داشته باشند، میتوانند در چارچوب قوانین و ظرفیت شرکتهای خصوصی داخلی همکاری نمایند.
بیشتر بخوانید: بازنشسته شدن اجباری ۲۸ خلبان باتجربه ایرانایر!
در پایان یادآور میشود همانگونه که ریاست محترم جمهوری نیز تأکید کردهاند، حل مشکلات کشور نیازمند چابکسازی و اصلاح ساختارهاست. تصمیم اخیر هیأتمدیره “هما” نیز در همین راستا و با هدف شفافسازی، عدالت سازمانی و ارتقای آمادگی، ایمنی و بهرهوری اتخاذ شده است.
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” ضمن تجلیل از تلاشها و خدمات ارزشمند خلبانان پیشکسوت خود، بار دیگر بر تعهد همیشگی خویش نسبت به رعایت اصول ایمنی، عدالت و منافع ملی تأکید مینماید.