کدخبر: ۱۰۶۹۲

آیا تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق کمک‌های انسانی برای تشکیل نیروهای مسلح وارد غزه می‌شود؟

ابهام و تیرگی بر گزارش رسانه‌های اسرائیلی درباره آغاز فعالیت «ماجد فرج»، مدیر دستگاه اطلاعاتی تشکیلات خوگردان فلسطین برای ایجاد یک نیروی مسلح در جنوب نوار غزه سایه افکنده است.

آیا تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق کمک‌های انسانی برای تشکیل نیروهای مسلح وارد غزه می‌شود؟

به گزارش 24 آنلاین، در حالی که دفتر رسانه‌ای دولتی غزه وابسته به حماس به طور قاطع تشکیل چنین نیروهایی در غزه را تکذیب کرد اما واکنش محافل نزدیک به سرویس‌های اطلاعاتی تشکیلات خودگردان فلسطینی «مبهم» و بین «تکذیب و تایید» بود.

شبکه ۱۴ اسرائیل سه‌شنبه گذشته اعلام کرد: مدیر دستگاه اطلاعاتی فلسطین تلاش برای ایجاد یک نیروی مسلح در جنوب نوار غزه را آغاز کرده است، نیروی فرج – که او روی آن کار می‌کند – متشکل از خانواده‌هایی است که از حماس برای توزیع کمک‌ها از جنوب تا شمال غزه حمایت نمی‌کنند.»

از ژوئن ۲۰۰۷ میلادی و فروپاشی سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در برابر حماس در یک رویارویی مسلحانه که با بسط نفوذ و کنترل این جنبش بر نوار غزه منتهی شد، هیچ نیروی مسلح رسمی وابسته به تشکیلات خودگردان یا هرگونه گروه مسلح وفادار به جنبش فتح در این باریکه وجود ندارد.

برای دستیابی به این هدف، نیروهای امنیتی وابسته به حماس پس از این تاریخ – که حماس آن را مقطع سرنوشت‌ساز و فتح آن را کودتا توصیف می‌کند – با خانواده‌های وفادار به رقیب خود یعنی جنبش فتح به شدت برخورد کرده و موفق شدند تا حد زیادی آنها را خنثی و خلع سلاح کند.

حماس تکذیب می‌کند

در همین ارتباط، نوار غزه در پی غیاب نیروهای امنیتی و پلیس حماس به دلیل ترس از حملات و ترورهای اسرائیل که آخرین مورد آن ترور دو نیروهای امنیتی حماس در شهر رفح در روز چهارشنبه گذشته بود، در وضعیت «خلاء امنیتی» به سر می‌برد.

«اسماعیل الثوابته»، مدیر دفتر رسانه‌ای دولتی غزه در گفت‌وگو با الجزیره به طور قاطع هرگونه نشانه‌ای برای تشکیل گروه‌های مسلح در نوار غزه وابسته به دستگاه اطلاعاتی دولت رام الله و متشکل از خانواده‌های مخالف حماس را تکذیب کرد.

حماس با ماجد فرج که از روابط بسیار نزدیکی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برخوردار است، رابطه خوبی ندارد. این جنبش در سال‌های گذشته بارها فرج و شخصیت‌های امنیتی نزدیک به او را متهم به دست داشتن در رویدادهای اخیر غزه با هدف ایجاد هرج و مرج و بازگشت به وضعیت «آشوب امنیتی» کرده است.

یک منبع رسانه‌ای نزدیک به ماجد فرج پاسخ قاطعی به الجزیره در خصوص تشکیل نیروهای مسلح در غزه نداد و گفت: «از ابتدای جنگ، نیروهای نرم تشکیل شدند و برای تأمین امنیت کاروان‌های کمکی به غزه و توزیع آن فعالیت می‌کنند و به خاطر شرایط امنیتی، این گروه‌ها مسلح شدند.»

اما این منبع به صراحت به وابستگی یا وفاداری این نیروها به سرویس اطلاعاتی تشکیلات خودگردان یا صحت گزارش شبکه ۱۴ اسرائیل درباره تلاش‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل برای دادن مسئولیت غزه به فرج و ایجاد نهادی جایگزین حماس در مرحله پساجنگ اظهارنظری کرد.

حضور فتح در غزه

محافل فلسطینی، از جمله ناظران و تحلیلگرانی که به حماس وابسته نیستند  به  الجزیره گفتند: تشکیلات خودگردان از طریق چندین جریان و شخصیت از جمله «حسین الشیخ»، وزیر امور مدنی و دبیر کمیته اجرایی از یاران نزدیک ابومازن از رهگذر کمک‌های بشردوستانه به غزه بازگشته است اما هیچ گونه اعلام رسمی در این باره نشده است.

در اولین واکنش رسمی فلسطینی، یکی از رهبران فتح، گزارش‌های دال بر تاسیس نیروی نظامی در رفح و سپردن اداره غزه به فرج را تکذیب کرد و نحوه توزیع نامناسب کمک‌ها را ناشی از خرابکاری اسرائیل و شانه خالی کردن این رژیم از راهکارهای سیاسی دانست و ادامه داد: اسرائیل به دنبال ایجاد اختلاف در میان گروه‌ها و اقشار فلسطینی است، من ابوبشار (فرج) را از نزدیک می‌شناسم، او مردی میهن‌پرست و محترم است و این نقش‌ها را بازی نمی‌کند.

وی افزود: «حتی اگر کمک‌ها از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین توزیع شود، توسط اهالی غزه که وابسته به سازمان فتح هستند، توزیع خواهد شد و نه عشایر.»

تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این، بر لزوم واردسازی و توزیع کمک‌ها در نوار غزه با هماهنگی کامل با این نهاد به عنوان «نماینده مشروع مردم فلسطین» تاکید کرده بود.

راهکار سیاسی

«منیر الجاغوب»، یکی از رهبران نزدیک به حلقه‌های تصمیم‌گیری تشکیلات خودگردان در این باره گفت: «همه فلسطینی‌ها خطوط قرمزی دارند که نمی‌توان از آنها عبور کرد، نه از نظر سیاسی و نه از لحاظ ملی، و آن این است که نوار غزه بخشی از دولت فلسطین است، ما به دنبال راه حل سیاسی جامع هستیم.»

وی ادامه داد: «اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند راه‌حل‌های سیاسی به‌ویژه در نوار غزه را حذف کنند و نمایندگی سیاسی وجود نداشته باشد و سرنوشت کمک‌ها را به عشایر گره بزنند.»

الجاغوب بر موضع سیاسی رهبری فلسطین در مورد مرحله پساجنگ تاکید کرد و گفت: «نوار غزه بخشی از کشور فلسطین است که ما به دنبال آن هستیم.»

این عضو جنبش فتح به اظهارات محمود عباس اشاره کرد که وی گفت: «تشکیلات خودگردان کنترل امنیتی خود بر نوار غزه را از دست داده و حماس کنترل آن را در دست دارد اما تشکیلات خودگردان نسبت به غزه تعهداتی دارد.»

شبکه کان اسرائیل پیش از این اعلام کرد که «تساحی هنگبی»، رئیس شورای امنیت اسرائیل با موافقت نتانیاهو با ماجد فرج دیدار کرده است.

شبکه افزود: یوآو گالانت وزیر جنگ پیشنهاد کرده رئیس دستگاه اطلاعاتی تشکیلات خودگردان فلسطین پس از پایان جنگ به طور موقت اداره نوار غزه را در دست بگیرد.

در همین رابطه، «یائیر لاپید،»، رهبر اپوزیسیون اسرائیل گفت: «طبیعی است که نام فرج را به زبان بیاوریم، زیرا او در تشکیلات خودگردان فلسطین یکی از چهره‌هایی است که بیشترین همکاری را با ما علیه حماس داشته است».

منبع: شفقنا
کدخبر: ۱۰۶۹۲
ارسال نظر