کدخبر: ۴۱۳۸۰

چالش‌های گریم بازیگر «مهمان کُشی» با ۲ نقش کاملا متضاد

داریوش صالحیان ـ طراح گریم سریال «مهمان کشی» ـ معتقد است: در کنار ابعاد فنی و اجرایی هنر چهره‌پردازی، تحلیل ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی هر کاراکتر در گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان پروژه، کمک موثری برای شکل‌گیری یک گریم قابل قبول و باورپذیر است.

چالش‌های گریم بازیگر «مهمان کُشی» با ۲ نقش کاملا متضاد

به گزارش 24 آنلاین،  داریوش صالحیان که از سال ۲۰۰۰ با ورود به فضای بین‌المللی، همکاری خود را با سینمای جهان عرب آغاز کرده است، در گفت‌وگویی با ایسنا از تجربه گریم شخصیت‌های سریال «مهمان‌کشی» و چالش‌های آن گفت.

در سریال «مهمان کشی» امین میری دو نقش «شریک بن اعور» و «ضحاک ابن قیس» را ایفا کرده است که یکی از نزدیکان امام حسین (ع) و دیگری از نزدیکان دربار معاویه بوده و قطعاً تصویر و توصیف مشخصی از او وجود ندارد تا بر اساس آن طراحی گریم صورت گیرد.  

این طراح گریم درباره اینکه برای گذر از این خلأ و اجرای دقیق‌تر گریم چه تمهیداتی اندیشیده است، توضیح داد: وقتی با دو نقش متفاوت برای یک بازیگر طرف هستیم، آن هم شخصیت‌هایی مثل «شریک بن اعور» و «ضحاک بن قیس» که هرکدام در جبهه‌ای متفاوت قرار دارند و تصویری دقیقی از ظاهرشان هم در منابع نیست، طبیعتاً طراحی گریم سخت‌تر می‌شود. برای جبران این خلأ، بیشتر تمرکزم را روی تحلیل شخصیت‌ها گذاشتم تا از دل فیلمنامه و صحبت‌هایی که با نویسنده و کارگردان و تهیه کننده داشتیم، به تصویر روشنی برسیم. مثلاً سعی کردم تضاد بین این دو شخصیت را با تفاوت‌های ظاهری ملموس نشان دهم؛ مثل نوع اصلاح صورت، فرم مو، یا حتی رنگ و بافت پوست. گریم «شریک بن اعور» نزدیک‌تر به تیپ‌های متین و موقر طراحی شد؛ در حالی که برای «ضحاک» که وابسته به دربار معاویه است، سعی کردم ظاهری رسمی‌تر، سردتر و کمی دورتر از مردم عادی در نظر بگیرم. همه این تفاوت‌ها باعث شد شخصیت‌ها برای مخاطب قابل تفکیک باشند و در عین حال، باورپذیری آنان در فضای تاریخی سریال حفظ شود.

 

او ادامه داد: ناگفته نماند امین میری در مسیر اجرا و تکمیل گریم واقعاً همراه و حرفه‌ای بود. ضمن اینکه چهره‌اش قابلیت خوبی برای تغییر و تطبیق با نقش‌های متفاوت دارد. مخصوصاً با توجه به اینکه باید دو شخصیت متضاد را بازی می‌کرد. همکاری نزدیکش و صبر و دقتش موقع تست گریم خیلی کمک کرد تا بتوانیم جزئیات ظاهری هر نقش را دقیق‌تر دربیاریم و تفاوت‌ها را ملموس‌تر نشان دهیم.

صالحیان در توضیح کاملتر جزییات روند طراحی گریم سریال افزود: از همان سال‌های ابتدایی فعالیتم، کار در کنار بزرگان سینما به من آموخته نگاهی عمیق به ظرافت‌های گریم و طراحی چهره و تأثیر آن بر وجوه دراماتیک اثر داشته باشم. در این پروژه هم قبل از شروع طراحی گریم، فیلمنامه‌ کامل سریال «مهمان‌کشی» را مطالعه کردم تا فضای تاریخی قصه و نشانه های مضمونی اش دستم بیاید. جلساتی با آقای کاوری (کارگردان) و آقای فیاضی‌کیا (نویسنده) محمد کامبیز دارابی (تهیه کننده) داشتیم که در تحلیل ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی هر کاراکتر خیلی کمک‌کننده بود. چون سریال فضای مذهبی و تاریخی دارد، برای طراحی گریم از منابع تصویری و تحقیقاتی هم استفاده کردم. مخصوصاً برای چهره‌پردازی شخصیت‌های مهم سریال که باید در عین واقع‌گرایی، بُعد دراماتیکش هم دیده می‌شد. سعی کردم طراحی گریم‌ بازیگران مختلف، هم با حال و هوای قصه هماهنگ باشد، هم برای مخاطب باورپذیر و تأثیرگذار.

او درباره اینکه برای گریم سایر بازیگران سریال «مهمان کشی» آیا با چالش خاصی در طراحی و اجرا مواجه بوده و اینکه چه محدودیت هایی برای گریم در این پروژه وجود داشته است، بیان کرد: گاهی با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم. مخصوصاً در مورد شخصیت‌هایی که سن و ظاهرشان باید تغییر می‌کرد یا گریم خاصی نیاز داشتند؛ مثل آثار زخم، سوختگی یا حالت‌های روحی خاص. بعضی بازیگران حساسیت پوستی داشتند یا زمان آماده‌سازی گریم محدود بود که همین موانع کار را سخت‌تر می‌کرد. از طرفی چون سریال تاریخی بود، نمی‌توانستیم از بعضی ابزارها یا سبک‌های مدرن استفاده کنیم و باید همه‌چیز با فضای آن دوره هماهنگ می‌بود. با این حال، با هماهنگی خوب گروه، چالش‌ها را تا حد زیادی مدیریت کردیم.

صالحیان درباره اینکه گریم کدام‌یک از بازیگران در این سریال بیشتر به ایده‌آل‌هایش نزدیک شده، توضیح داد: برای من، گریم زمانی به ایده‌آل نزدیک می‌شود که همه‌چیز، از طراحی تا اجرا در هماهنگی کامل با بازیگر، نور، لباس و فضای کلی صحنه باشد. خوشبختانه در این پروژه، بعضی از گریم‌ها دقیقاً همان‌طور به سرانجام رسید که تصور کرده بودم و انتظارش را داشتم، چون شرایط به خوبی مهیا بود؛ از همراهی خوب بازیگر گرفته تا زمان کافی برای اجرا. ضمن اینکه محمدکامبیز دارابی ـ تهیه‌کننده ـ هم با ایجاد فضای حرفه‌ای و تأمین امکانات مورد نیاز، واقعاً کمک کرد تا بدون دغدغه بتوانیم کارمان را با دقت انجام دهیم. این حمایت‌ها باعث شد هم گریم‌ها تأثیرگذارتر شوند و هم در راستای فضای دراماتیک سریال قرار بگیرند.

او ادامه داد: در این سال‌ها، همواره تلاش کرده‌ام چهره‌پردازی را فراتر از «تکنیک» و «حرفه» ببینم؛ ابزاری برای تقویت روایت، خلق شخصیت‌های باورپذیر و نزدیک کردن مخاطب به جان اثر. برای من، چهره هر بازیگر، بوم نقاشی‌ای است که باید با احترام، دقت و عشق به آن پرداخت تا جان بگیرد.

او در پایان با تقدیر از همه مجریان گریم، تهیه‌کننده و کارگردان سریال «مهمان‌کشی» گفت: طراحی گریم هنری است که نتیجه درخشان آن تنها در سایه همراهی سایر اعضای پروژه میسر خواهد شد. همان طور که دوستان در این پروژه با حمایت و اعتمادشان، شرایط لازم برای خلق گریم‌های دقیق و تأثیرگذار را فراهم کردند و همکاری و هماهنگی بی‌نظیرشان نقش بزرگی در موفقیت این پروژه داشت. در نهایت ممنونم از فرصتی که به من دادند تا بخشی از این کار ارزشمند باشم.

سریال «مهمان‌کُشی» وقایع پر فراز و نشیب منتهی به قیام عاشورا و ماموریت خطیر حضرت «مسلم بن عقیل» در کوفه را دستمایه درام خود قرار داده است. این سریال هر شب ساعت ۲۲ پخش و در ساعت‌های دو بامداد و ۱۵و ۱۵ دقیقه روز بعد تکرار خواهد شد.

صالحیان، طراح گریم در پروژه‌هایی چون «مملکه النمل» (شوقی الماجری)، «مریم» (باسل خطیب)، «وجوه محرّمه» (میسا مغربی) و حدود ۲۰ سریال تلویزیونی عرب‌زبان از جمله «العربجی»، «سمرقند»، «طلوع الروح»، «حدود شقیقه»، «بنت شهبندر» و «انا القدس» همکاری داشته است. او در ایران نیز در فیلم ها و سریال هایی از جمله «تکخال»، «چشم سوم»، «اسکی باز»، «آدم نمی شوند» و سریال های «مختارنامه»، «در چشم باد»، «یوسف پیامبر»، «روزگار جوانی»، «شب چراغ»، «پشت کنکوری‌ها»، «نفوذ»، «دختر گمشده»، «وارش» و ... طراح یا مجری گریم بوده است.  

منبع: ايسنا
کدخبر: ۴۱۳۸۰
ارسال نظر