کدخبر: ۴۲۵۹۸

باید دانشکده گردشگری در مشهد ایجاد شود

رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به موقعیت گردشگری شهر مشهد ایجاد دانشکده گردشگری بسیار ضروری است که به حمایت دست‌اندرکاران حوزه گردشگری و بخش دولتی و خصوصی نیاز داریم.

باید دانشکده گردشگری در مشهد ایجاد شود

به گزارش 24 آنلاین، محمد مهرآیین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به موقعیت گردشگری مشهد، ایجاد دانشکده گردشگری در این شهر ضروری است، که برای این مهم به حمایت  دست‌اندرکاران حوزه گردشگری نیاز داریم؛ البته در این زمینه محدودیت‌هایی همچون عدم و یا کمبود عضو هیئت علمی و مباحث مالی نیز مطرح است و امیدواریم فعالان حوزه گردشگری پای کار بیایند تا به توسعه هر چه بیش‌تر صنعت گردشگری کمک شود.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه با اشاره به تاریخ تاسیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی، بیان کرد: دانشکده علوم اداری در نیمه دوم دهه ۶۰ تاسیس شد و از ابتدا رشته‌های مدیریت، اقتصاد، حسابداری و سپس حقوق و علوم سیاسی در این دانشکده وجود داشت، اما بعد از آن تصمیم بر این شد که رشته‌های حقوق و علوم سیاسی از دانشکده علوم اداری منفک شوند. در حال حاضر در رشته مدیریت در این دانشکده سه گرایش دولتی، صنعتی و بازرگانی را داریم که البته در مقطع ارشد و دکترا هر کدام از این گرایش‌ها چهار تا پنج زیرگرایش دارند که دامنه گرایشات در رشته حسابداری کمتر است.

حضور ۲۰۰ دانشجوی بین‌الملل در دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد

وی با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی انجام شده در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، تصریح کرد: در دانشکده علوم اداری حدود ۲۰۰۰ دانشجو داریم که از این تعداد به طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دانشجوی خارجی عمدتا از عراق و افغانستان حضور دارند. 

رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در قالب تعاملات و ارتباطات، دو دوره بین‌المللی مشترک در این دانشکده در حال برگزاری است؛ ابتدا دوره حسابداری که در دانشگاهی در ایرلند به صورت مشترک برگزار می‌کنیم و دوره دیگر با دانشگاه ورشو لهستان در ۵ سال قبل در مقطع دکترا قراردادی داشتیم که از جمله این قرارداد آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌الملل است.

وی در خصوص بازار کار رشته‌های این دانشکده‎ تصریح کرد: کشورهای غربی در زمینه رشته‌های مدیریت کسب و کار( MBA) رویکردی حمایت‌گرایانه دارند و  بسیار هزینه می‌کنند اما این رویکرد در کشور ما متاسفانه ضعیف است که البته ما زمانی می‌توانیم آمار دانش‌آموختگان این نوع رشته‌ها را بالا ببریم که میان دانشگاه و محیط کسب‌وکار ارتباط قوی‌ای داشته باشیم و آن‌ها را به هم مرتبط کنیم. 

استاد گروه سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت دانشگاه فردوسی در خصوص روزآمد کردن رشته‌های دانشکده علوم اداری و اقتصادی و محتوای درسی، بیان کرد: در این زمینه تعاملاتی میان دانشکده‌ها با اساتید دانشگاه تحت عنوان دفتر مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه آموزش در جریان است و این نوعی طرح آمایش دانشکده‌ها محسوب می‌شود که هر از گاهی در حال انجام شدن است. در این زمینه لازم است نیازهای بازار کار نیز مورد توجه قرار بگیرد که در دانشکده نیز این مسئله مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی با اشاره  به سهم دانشمندان ایرانی در حوزه نظریه‌ها، تئوری‌ها و لزوم اراده جمعی برای تغییر نظام پیچیده بروکراتیک، اضافه کرد: ما یک نظام پیچیده بروکراتیک در کشور داریم که خود عامل ناکارآمدی و مانعی برای تحقق اهداف سازمانی است؛ این نظام محصول یک تفکر سنتی است که باید تغییر یابد و ابزارهای روز و تفکر راهبردی را جایگزین آن کنیم که رسیدن به این مسیر خود نیازمند یک اراده جمعی است.

سهم دانشمندان ایرانی در نظریه‌پردازی

مهرآیین در خصوص سهم دانشمندان ایرانی در نظریه‌پردازی گفت: ما در این حوزه دانشمندان خوبی داریم، اما متاسفانه با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در داخل کشور در این مسیر کم‌کاری انجام شده و نظام آموزشی اعتماد به نفس کافی را به دانشجویان برای تولید نظریه و نظریه‌پردازی نمی‌دهد و کیفیت را فدای کمیت کرده است.

وی با تاکید بر لزوم بومی‌سازی همه علوم و منطبق‌سازی هر علم با شرایط و محیط، گفت:  قطعا اصول و قواعد علمی یکسان هستند ولی باید متناسب با اقتضائات و محیط مورد استفاده قرار بگیرند و این همان مسئله بومی‌سازی علوم است که عقل حکم می‌کند مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه داده‌ها در هر محیط و با توجه به هر شخص متفاوت خواهد بود.

منبع: ايسنا
کدخبر: ۴۲۵۹۸
ارسال نظر