چالش الناز شاکردوست با یک مرد!
این روزها الناز شاکردوست با فیلم «کجپیله» هاتف علیمردانی در نقش یک مرد روی پرده سینماهاست؛ نقشی که در کارنامه کاریاش متفاوت است و قطعا برای پذیرش این نقش خودش را وارد چالش کرده است.
به گزارش 24 آنلاین، طبق اذعان برخی صاحبنظران شاید اگر این فیلم در بخش رقابتی رویدادهای سینمایی حضور داشت، الناز شاکردوست یکی از شانسهای تقدیر بود.
پیش از این نسیم ادبی در نمایش «آبی مایل به صورتی»، آزیتا حاجیان در سریال «ساعت شنی»، آزاده زارعی در فیلم «آمین خواهیم گفت»، رویا تیموریان در فیلم «شیفتگی»، شایسته ایرانی در فیلم «آینههای روبرو» و لیلا حاتمی در فیلم کمالالملک در نقش یک پسربچه از جمله هنرمندان زنی هستند که نقش مرد را بازی کردهاند.

هاتف علیمردانی کارگردان «کجپیله» درباره انتخاب الناز شاکردوست گفته است: در ابتدا از الناز شاکردوست پرسیدم که نظرت درباره مردان چیست؟ و خانم شاکردوست به این نکته تأکید کرد که پدر و برادرش همیشه بهترین آدمهای زندگیاش بودند. وقتی حرفهای ضد مرد رایج را نشنیدم، مطمئن شدم که او بهترین گزینه برای این فیلم است. خوشبختانه او در این فیلم واقعاً به خوبی ظاهر شد و اگر فیلم به جشنواره فجر ارسال میشد به گفته خیلی از دوستان میتوانست جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کند.
الناز شاکردوست که این روزها علاوه بر «کجپیله»، «گوزنهای اتوبان» را هم روی پرده دارد، آنطور که در بیوگرافیاش آمده، متولد ۱۳۶۳ در تهران و دانشآموخته رشته تئاتر از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران است.
او با بازی در فیلم «گل یخ» ساخته کیومرث پوراحمد به سینما آمد و ظرف کمتر از یک سال در فیلمهایی چون «چه کسی امیر را کشت؟» (مهدی کرمپور)، «قتل آن لاین» (مسعود آبپرور)، «عروس فراری» (بهرام کاظمی) و «مجردها» (اصغر هاشمی) بازی کرد. بعدها در فیلم «بی وفا» (اصغر نعیمی) هم بازی کرد.
او در سال ۱۳۹۷ برای نقشآفرینی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» (نرگس آبیار)، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شد.

او برای بازی در نقش فائزه منصوری «شبی که ماه کامل شد» به دلیل اینکه این نقش را بازی کند،خودش در مصاحبهای گفته است که «عاشقانه این نقش را دوست داشتم. و وقتی از سوی نرگس آبیار پیشنهاد شد،به دلیل آسیبی که در بدن داشتم، فیزیوتراپیها را انجام دادم تا به این نقش برسم و یک جاهایی هنگام فیلمبرداری مُسکنها را نمیخوردم تا درد برای بهتر بازی کردن نقش به کمکم بیاید.»
او همچنین برای بازی در «باد در علفزار میپیچد» (۱۳۸۶) و «ابلق» (۱۳۹۹) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد و برای بازی در «مبارک» (۱۳۹۵) جایزهٔ بهترین بازیگر زن جشن حافظ را کسب کرد.

او همچنین با «خفگی» فریدون جیرانی در نقش صحرا مشرقی در سال ۹۵ حضور متفاوتی را در کارنامه کاریاش رقم زد و در حاشیه نشست خبری فیلمش در جشنواره فیلم فجر وقتی یکی از خبرنگاران از او پرسید که این الناز شاکردوست را کجا مخفی کرده بودی؟ با خرسندی گفت که از تشویقها و حمایتهایتان سپاسگزارم.
شاکردوست که کمتر اهل مصاحبه است، در جمع خبرنگاران در همان مقطع گفت: من در تمام این سالها سعی کردم روی خودم و بیانم کار کنم. هر آنچه را نیاز بازیگری برای بازی کردن هست تلاش کردم تجربه کنم. فیلمنامه «خفگی» نیز برای من اثری دوستداشتنی بود. این فیلمنامه از معدود آثاری بود که وقتی به ایران برگشتم؛ آن را خواندم و بسیار به آن علاقه پیدا کردم. «خفگی» را دوست داشتم چون تنهایی شخصیت فیلم یک تنهایی عمیق، واقعی و عجیب بود. یک تنهایی غیرشعاری از جنسی که همگی ما آن را در زندگی تجربه کردهایم.
سالها بعدتر فریدون جیرانی در بخشی از نامهاش خطاب به الناز شاکردوست که به بهانه اکران «ماه تیتی» آیدا پناهنده بود، نوشت: «الناز، من همه فیلمهای تو رو دیدم از «گل یخ» و تا به امروز. و اصلا دوست ندارم جدا کنم و فاصلهگذاری کنم بین فیلمهات که حتی سادهترین فیلمهات که برای سرگرم کردن مردم ساخته شده بودند، فیلمهای بدی نیستند. سینمای سرگرمکننده باید باشد و بازیگرانی که در این سینما بازی میکنند، هستند.
جدا کردن بازیگران سینمای سرگرمکننده از سینمای جدی کار درستی نیست. ولی تو اینجا مهمی برای این که وقتی سینمای جدی، تو رو جدی گرفت، تو هم خواستی و دوست داشتی جدی گرفته بشی. تو نشون دادی که میتونی نقشهای مشکل و پیچیده رو بازی کنی.»
الناز عزیز برای ماندن در این سینمای جدی، کنار این خواستنت، باید خیلی بخونی، خیلی ببینی.
برات آرزوی موفقیت بیشتر می کنم که لیاقتشو داری.»
و حالا که الناز شاکردوست در یک فیلم سرگرمکننده (کجپیله) خودش را جدی وارد چالش بازی در یک نقش متفاوت کرده است، باید منتظر نقشهای متفاوتتر از او در مسیر کاریاش بود.
از جمله فیلمهای دیگری که الناز شاکردوست در آنها به ایفای نقش پرداخته است، میتوان از «یادگار جنوب»، «بی بدن»، «پوسته»، «آخرین تولد»، «اتوبوس شب»، «قاعده بازی» و... نام برد.
او در «رسوایی» مسعود دهنمکی حضور پیدا کرد که با انتقادهایی همراه شد و در پاسخ به این نقدها نوشت: «نقش افسانه را در واقع زندگی کردم و روحم تا ابد در این نقش باقی میماند. تنها دلخوشی من بیدار شدن به موقع روحهای مملکتم ایران است. دلیل ایفای الناز شاکردوست در این نقش شنیدن آه همان دختری بود که بعد از گران شدن قیمت نان از خدا قهرش گرفت و از صف خارج شد و سوار مرکب فحشا شد و کسی نپرسید جواب خانه بی نان چه میشود.»

الناز شاکردوست در تئاتر هم فعالیت داشته است که میتوانید این گزارش را که پیشتر در ایسنا منتشر شده، در این زمینه بخوانید.