کدخبر: ۱۰۰۶۳

لایت کوین (Litecoin) چیست؟ ویژگی ها و کاربردهای LTC

عمدتا به عنوان اولین ارز دیجیتال جایگزین در نظر گرفته می شود.

لایت کوین (Litecoin) چیست؟ ویژگی ها و کاربردهای LTC

لایت کوین چه تفاوتی با بیت کوین دارد

لایت کوین (LTC) عمدتا به عنوان اولین ارز دیجیتال جایگزین در نظر گرفته می شود. این ارز در 13 اکتبر 2011 راه اندازی شد و همچنان یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار است. فلسفه ای جالب برای تولد لایت کوین وجود دارد. اگر بیت کوین طلا باشد،‌ لایت کوین بخاطر لوگو‌یی که دارد، یادآور نقره است.

 

لایتکوین

درست مانند بیت کوین (BTC)، لایت کوین نیز بر روی یک بلاک چین منبع باز اجرا می شود که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی شود. هر اپراتور گره لایت کوین، یک کپی از هر بلاک چین دارد تا اطمینان حاصل کند که تراکنش‌های جدید با تاریخچه تراکنش‌های آن در تضاد نیستند و ماینرها با گنجاندن آنها در بلوک‌های تازه استخراج شده، به پردازش تراکنش‌های جدید کمک می‌کنند.

لایت کوین (LTC) و بیت کوین چند تفاوت کلیدی دارند. تراکنش ها در لایت کوین سریعتر انجام می شود و ارز دیجیتال عرضه بیشتری دارد. برای حفظ عدالت استخراج برای همه، از یک الگوریتم هش متفاوت استفاده می‌کند، و اعتقاد بر این است که این تفاوت‌ها به موفقیت لایت کوین کمک کرده و در طول سال‌ها یکی از برترین ارزهای دیجیتال باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید‌ : مقایسه تتر و دلار؛ آیا رمزارز تتر می‌تواند جایگزین دلار کاغذی شود؟

تفاوت لایت کوین با بیت کوین

لایت کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا (P2P) مبتنی بر بلاک چین است که برای رفع برخی کاستی های بیت کوین (BTC) طراحی شده است.

هدف لایت کوین این بود که با انجام تراکنش های سریع تر از بلاک چین بیت کوین، پذیرش پرداخت های لایت کوین را برای کسب و کارها آسان تر کند. به طور متوسط، استخراج یک بلاک لایت کوین دو و نیم دقیقه طول می کشد که یک چهارم زمان بیت کوین است. این امر به این معنی است که کسب و کارهایی که فقط تراکنش‌های ایمن را انجام می‌دهند، مجبور نیستند یک ساعت کامل برای شش تأیید در شبکه منتظر بمانند.

معامله گران همچنین می‌توانند برای محکم کاری در هنگام استفاده از لایت کوین، منتظر تأییدهای شبکه اضافی باشند. از آنجایی که بلاک‌ها در لایت‌کوین چهار برابر سریع‌تر هستند، مشکل استخراج در شبکه آن سریع‌تر حل می‌شود، (تقریباً هر سه روز و نیم).

برای شبیه سازی مسیر تولید بیت کوین، رویدادهای نصف شدن پاداش لایت کوین نیز تغییر کرد. تولید بیت کوین در هر 210،000 بلاک نصف می شود، اما تولید لایت کوین در هر 840،000 بلاک نصف می شود. به همین ترتیب، برای اطمینان از اینکه آخرین لایت کوین در زمان استخراج آخرین بیت کوین استخراج می شود، عرضه لایت کوین به 84 میلیون کوین محدود شده است.

بیت کوین از الگوریتم هش SHA-256 استفاده می کند، اما لایت کوین از یک الگوریتم هش Scrypt، یک تابع مشتق کلید مبتنی بر رمز عبور استفاده می کند. به گفته Tarsnip، تابع مشتق کلید Scrypt برای استفاده در سیستم پشتیبان آنلاین Tarsnap توسعه یافته است و به گونه ای طراحی شده است که در برابر حملات سخت افزاری نسبت به عملکردهای جایگزین، ایمن تر باشد.

این ویژگی به طور خاص برای جلوگیری از حملات احتمالی از طریق استفاده از سخت‌افزار استخراج تخصصی، مانند مدارهای ویژه برنامه (ASIC) توسعه داده شد.

در این رابطه بخوانید: مقایسه بیت کوین با دلار آمریکا و طلا

 

 

لایتکوین

لایت کوین ویژگی های جدیدی را به کار می گیرد

جداسازی امضای تراکنش ها (Segwit)

بیت کوین و لایت کوین تا حدودی مشابه هستند به این ترتیب، هر دو می توانند ارتقاهای یکسانی داشته باشند. ابتدا لایت کوین بروز رسانی میشود، زیرا اگر یک خطای بزرگ در شبکه آن به وجود بیاید نسبت به شبکه بیت کوین آسیب کمتری میبیند.

جداسازی امضای تراکنش ها (SegWit) یکی از اولین ویژگی هایی بود که قبل از اضافه شدن به بیت کوین روی بلاک چین لایت کوین پیاده سازی شد. SegWit برای اولین بار در سال 2015 برای بیت کوین پیشنهاد شد، اما لایت کوین زودتر این فناوری را پذیرفت و پس از اینکه هیچ اتفاق مهمی در لایت کوین رخ نداد، به بیت کوین اضافه شد.

شبکه لایتنینگ

شبکه لایتنینگ یک راه‌حل مقیاس‌پذیر است که اساساً یک لایه اضافی در بلاکچین یک ارز دیجیتال ایجاد می‌کند که در آن تراکنش‌ها سریع و کارمزدها ناچیز است. آن لایه اضافی از کانال های پرداخت ایجاد شده توسط کاربر تشکیل شده است. این شبکه در ابتدا برای پیاده سازی در بلاک چین بیت کوین طراحی شده بود.

مانند SegWit، این شبکه برای اولین بار روی لایت کوین پیاده سازی شد که بسیاری از آن برای آزمایش شبکه لایتنینگ در یک محیط اقتصادی واقعی استفاده کردند. راه حل مقیاس پذیری لایه دو بحث برانگیز است. به گفته منتقدان، کاربران را به سمت کیف پول‌های غیرقانونی سوق می‌دهد که کاربران باید گره خود را روی آن اجرا کنند.

 

 

لایتکوین

 

موارد استفاده از لایت کوین

لایت کوین یکی از اولین ارزهای دیجیتال جایگزین موفق بود و به مرور زمان با انتقاداتی مبنی بر فاقد ارزش بودن، مواجه شد. از آنجایی که عرضه محدودی دارد و به عنوان «نسخه ساده بیت کوین» به بازار عرضه شده است، کاربران را به خود جذب کرده است.

تورم لایت کوین از طریق مکانیزم نصف کردن پاداش یا هالوینگ کنترل می شود. بلاک چین لایت کوین از زمان عرضه، به اندازه کافی ایمن بوده است که توانسته از حملات 51 درصدی جلوگیری کند، این حملات زمانی رخ می دهد که یک نهاد یا نهادهای استخراج کننده بیش از 51 درصد از قدرت محاسباتی ایمن شبکه را در اختیار میگیرند و از آن برای تغییر در تاریخچه بلاک چین استفاده میکنند. صرافی نیپوتو امکان خرید لایت کوین برای شما فراهم شده است.

از انجایی که این ارز تا کنون مورد سواستفاده قرار نگرفته است و اعتبار خوبی بدست آورده است، به عنوان “نقره” دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می شود. لایت کوین یک ارز دیجیتال قابل اعتماد است که می تواند با هزینه نسبتا کم برای انجام معاملات استفاده شود.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-litecoin/

 

 

کدخبر: ۱۰۰۶۳
ارسال نظر